Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2017

Ποίηση

Κ Α Θ Ω Σ  Η  Ο Μ Ι Χ Λ Η  Σ Η Μ Α Δ Ι Α  Δ Ε Ν 
Α Φ Η Ν Ε Ι 

του Λέοναρντ Κοέν
Καθώς η ομίχλη σημάδια δεν αφήνει
στο βαθυπράσινο το λόφο πάνω,
έτσι σημάδια δεν αφήνει και το σώμα μου
πάνω σου, ούτε ποτέ θ’ αφήσει.

Όταν γεράκι κι άνεμος συναντηθούν
μετά τι τους απομένει;
Έτσι εσύ κ’ εγώ συναντιόμαστε,
γυρίζουμε ύστερα, αποκοιμιόμαστε μετά.

Καθώς αντέχουν πολλές νύχτες
χωρίς φεγγάρι ή άστρο
έτσι κ’ εμείς θα το υπομείνουμε
αν φύγει ο ένας μας μακριά.

Μετάφραση: Ανδρέας Αγγελάκης

Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2017

Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 2017

ΟΙ ΗΓΕΤΕΣ ΜΑΣ

Γιατί επιλέγουμε τόσο μέτριους ηγέτες; Είναι ένα ερώτημα που οφείλει να μας απασχολήσει σοβαρά. 

Είναι θέμα περιορισμένων επιλογών; Είναι μήπως οι άνθρωποι που ασχολούνται με την πολιτική ενός ορισμένου διαμετρήματος και αφού αναγκαστικά πρέπει να επιλέξουμε ανάμεσα σε αυτούς που το επιθυμούν, δεν έχουμε άλλες λύσεις;

Αλλά τότε ακολουθεί το ερώτημα: Γιατί μόνο τέτοιοι άνθρωποι ασχολούνται με την πολιτική; Που είναι οι άριστοι; Υπάρχουν άραγε άριστοι; Και με τι ακριβώς ασχολούνται;

Υπάρχουν βέβαια και άλλες εξηγήσεις. Ο λαός έχει την τάση να εκλέγει ανθρώπους που λένε πράγματα που θέλει να ακούσει. Τα δυσάρεστα δεν φέρνουν ψήφους. Αυτοί που έντιμοι  και λένε την αλήθεια είναι επόμενο να μην είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς. Άρα έξω από την εξίσωση οι έντιμοι και οι ειλικρινείς. 

Επίσης ο λαός έχει την τάση, ιδιαίτερα στην εποχή μας, να προτιμά ανθρώπους που του μοιάζουν. Που τον εκφράζουν, όπως λέγεται κατά κόρον. Που μιλάνε την ίδια γλώσσα με αυτόν. Αυτό είναι πράγματι ένα φαινόμενο της νεότερης εποχής, μετά τα μέσα του 20ου αιώνα. Πιο παλιά υπήρχε μια απαίτηση ο κυβερνήτης να είναι ένα σκαλί τουλάχιστο παραπάνω, να μπορεί δηλαδή να εμπνεύσει και να καθοδηγήσει. 

Σήμερα αυτός που είναι ένα σκαλί πιο πάνω οφείλει να κατέβει στο ίδιο επίπεδο με εμάς. Αν θέλει να επιβιώσει πολιτικά θα πρέπει να ξεχάσει αυτά που ξέρει, απαιτείται να προδώσει τις αρχές και τις αξίες του και να παίξει το παιχνίδι όπως το παίζουν και οι άλλοι “επιτυχημένοι” του είδους.

Στην περίπτωση όμως που αυτό είναι αληθές δημιουργούνται επίσης νέα ερωτήματα. Γιατί οι άνθρωποι άλλαξαν συνήθειες και δεν επιθυμούν πλέον την επιλογή των αρίστων για να τους κυβερνούν; Μήπως οι εμπειρίες από τις εποχές που οι σχετικά καλύτεροι κυβέρνησαν δεν είναι και τόσο αξιοπρόσεκτες; Τον προηγούμενο αιώνα η ανθρωπότητα έζησε δύο παγκόσμιους πολέμους και ένα σωρό άλλες μεγάλες πολεμικές περιπέτειες. 

Σε αυτές όμως τις συρράξεις διακρίθηκαν κάποιοι ηγέτες και αναμφισβήτητα συνετέλεσαν και στην τελική έκβαση των πολέμων. Άρα οι καλοί και οι άξιοι χρειάζονται και μάλλον δεν συμφέρει να τεθούν στο περιθώριο. Τότε γιατί με τη συμπεριφορά μας του έχουμε στείλει εκεί;

Μπορεί, όμως, να κάνει κανείς και άλλες σκέψεις. Μήπως στην εποχή μας, την εποχή της παγκοσμιοποίησης, δεν χρειαζόμαστε ηγέτες με ιδιαίτερα χαρίσματα, επειδή στην ουσία καμιά χώρα σχεδόν δεν κυβερνιέται από την εκλεγμένη της ηγεσία; Δεν είναι πιθανόν ακριβώς υπάλληλοι μιας πολυεθνικής ηγεσίας του πλούτου, αλλά ίσως δεν απέχουν και πολύ από τον χαρακτηρισμό αυτόν. Όταν οι πιο σημαντικές αποφάσεις παίρνονται σε υπερεθνικό επίπεδο από ανθρώπους που κινούν τα νήματα μέσα από διαδικασίες κάθε άλλο παρά δημοκρατικές και με κίνητρο κατ’ αρχήν την αύξηση της περιουσίας μιας μικρής κάστας, είναι επόμενο οι όποιοι ικανοί ηγέτες των κρατών του πλανήτη να είναι ανεπιθύμητοι. Η μόνη εξαίρεση είναι η περίπτωση που και εκείνοι ανήκουν στην κυβερνώσα κάστα, αλλά τότε είναι κάπως δύσκολο να φανταστεί κανείς το κίνητρό τους για να ασχοληθούν με την πολιτική. Είναι πολύ απλούστερο να έχουν κάποιους άλλους για να κάνουν τη βρώμικη δουλειά που λέγεται διακυβέρνηση μιας χώρας και να υφίστανται την τριβή με την επίλυση προβλημάτων της καθημερινότητας των απλών ανθρώπων. 

Αυτές είναι κάποιες απλές σκέψεις πάνω σε ένα σύνθετο πρόβλημα. Σίγουρα υπάρχουν και άλλες πολλές εκδοχές, αλλά νομίζω το βασικό δεδομένο είναι αναμφισβήτητο: μας κυβερνούν μέτριοι άνθρωποι!

Και εμείς τους ανεχόμαστε και τους ψηφίζουμε!


Τετάρτη 22 Νοεμβρίου 2017

Ελλάς, Ελλήνων, Χριστιανών, ειδωλολατρών;

Του Κοσμά Βίδου, από το Protagon.gr

Τον περασμένο Μάιο ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος, πολιτικοί, κλήρος και πιστοί, υποδέχτηκαν με τιμές αρχηγού κράτους το λείψανο της Αγίας Ελένης, μητέρας του Μεγάλου Κωνσταντίνου, που μας ήρθε από τη Βενετία. Μαζί του κατέφθασε και σταυρός με τίμιο ξύλο –αυτό το ανεξάντλητο εδώ και αιώνες τίμιο ξύλο που βρίσκεις ακόμα και στην πραμάτεια των πλανόδιων πωλητών έξω από εκκλησίες και μοναστήρια.
Την ίδια εποχή έγινε η υποδοχή «αποτμήματος αγίου Δακτύλου του Αποστόλου Ανδρέου» στην Αγία Φιλοθέη Ψυχικού, ενώ στον ίδιο ναό ετέθη λίγο αργότερα προς προσκύνηση το λείψανο του Αγίου Χριστόφορου.
Τον περασμένο Οκτώβριο οι πιστοί συνωστίσθηκαν σε εκκλησία του Βύρωνα για να προσκυνήσουν τα λείψανα των Αγίων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης που είχαν έρθει από τη Μυτιλήνη.
Από τη Μυτιλήνη στη Θεσσαλονίκη ταξίδεψε προσφάτως η κάρα του Αγίου Ραφαήλ. Την υποδέχτηκε ο μητροπολίτης Ανθιμος, καλώντας τους πιστούς να προσευχηθούν στον Αγιο για τις δυσκολίες που έχουν.
Την εποχή της μεγάλης φτώχειας τα οστεοφυλάκια της Εκκλησίας ανοίγουν το ένα μετά το άλλο, και τα ιερά λείψανα ταξιδεύουν σε όλη την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό με το αζημίωτο, στην αναβίωση ενός ιδιότυπου θρησκευτικού Μεσαίωνα. Η ελπίδα που χαρίζουν αυτά τα κόκαλα στον πιστό που θα σπεύσει να προσκυνήσει –είναι εντυπωσιακή, διαβάζω, η προσέλευση εδώ και λίγες εβδομάδες για την Τίμια Ζώνη της Θεοτόκου στη Νέα Ιωνία– μεταφράζεται σε εκατοντάδες, ακόμα και σε χιλιάδες ευρώ εσόδων για τα ταμεία των εκκλησιών που τα φιλοξενούν.
Η πνευματικότητα της θρησκείας υποβαθμίζεται ενώ μια νέα ειδωλολατρία επιβάλλεται
Η εμπορευματοποίηση (και γελοιοποίηση) της πίστης γίνεται όχι απλώς με την ανοχή αλλά και με τη συμμετοχή κορυφαίων πολιτειακών αρχόντων, βουλευτών, υπουργών, ακόμα και του Προέδρου της Δημοκρατίας. Γιατί και ο Προκόπης Παυλόπουλος παρέστη στην υποδοχή του λειψάνου της Αγίας Ελένης. Σφιχταγκαλιασμένα κράτος και Εκκλησία καλούν τον υπερφορολογημένο, άνεργο, εξαθλιωμένο πολίτη να αναζητήσει παρηγοριά σε νεκροκεφαλές, κομμένα δάχτυλα και πορφυροντυμένες μούμιες. Η πνευματικότητα της θρησκείας υποβαθμίζεται ενώ μια νέα ειδωλολατρία επιβάλλεται.
Την ίδια στιγμή (χρειάζεται να το υπενθυμίσουμε;) η γνησιότητα των ιερών οστών είναι τόσο αμφισβητήσιμη όσο και οι θαυματουργές ικανότητές τους. Ο σκελετός του Ιωάννη του Προδρόμου είναι σκορπισμένος σε όλο τον κόσμο, με ένα δάχτυλο να φυλάσσεται στο Αγιον Ορος, ένα δόντι στην ιταλική Μόντσα, μέρος της κάρας του στη Δαμασκό, το πάνω μέρος της κάρας στην Κωνσταντινούπολη… Αποτελούν άραγε όλα αυτά μέρη του ίδιου πτώματος; Και δεν είναι ο μόνος χιλιοδιαμελισμένος μάρτυρας του Χριστιανισμού. Υπάρχει, μεταξύ άλλων, και ο Αγιος Σπυρίδωνας, του οποίου η δεξιά χείρα μεταφέρθηκε τον περασμένο Οκτώβριο από την Κέρκυρα στις ΗΠΑ προκειμένου να το προσκυνήσουν οι εκεί  πιστοί. Δια του διαμελισμού, κόκαλο το κόκαλο, όλοι θα πάρουν!
Με αυτά και με εκείνα είδαμε να εκτίθενται σε προσκύνημα η ζακέτα και οι παντόφλες του αγίου Παΐσιου. Για τον αφελή, απελπισμένο, δυστυχισμένο, αδύναμο και τρομαγμένο άνθρωπο που μέσα στην απόγνωσή του πίστεψε πως ανάβοντας ένα κερί σε δύο πασούμια μπορεί να γίνει αποδέκτης της Θείας Χάριτος τι να πεις; Μόνο να τον λυπηθείς και να τον συμπονέσεις μπορείς. Εξάλλου, μέσα στην αδυναμία μας όλοι, άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο, μπορεί να γίνουμε θύματα κάποιου επιτήδειου. Οταν όμως αυτός ο επιτήδειος έχει τη μορφή της Εκκλησίας, τότε οι ευθύνες και των επικεφαλής της που επιτρέπουν και οργανώνουν τέτοιες φιέστες και του κράτους που όχι μόνο δεν αντιδρά αλλά και υποστηρίζει αυτό το εμπόριο ψυχών είναι τεράστιες.

Τι να προσθέσει κανείς; Ότι αυτά σε συμβαίνουν σε κράτος της Ευρώπης το 2017;

Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2017

Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017

Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2017

Φθινοπωρινή Ίριδα

Η Ίριδα σε φωτογραφίες του Ορέστη...

Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2017

Ποίηση

DOCTORS

by Anne Sexton

They work with herbs
and penicillin.
They work with gentleness
and the scalpel.
They dig out the cancer,
close an incision
and say a prayer
to the poverty of the skin.
They are not Gods
though they would like to be;
they are only human
trying to fix up a human.
Many humans die.
They die like the tender,
palpitating berries
in November.
But all along the doctors remember:
First do no harm.
They would kiss if it would heal.
It would not heal.
If the doctors cure
then the sun sees it.
If the doctors kill
then the earth hides it.
The doctors should fear arrogance
more than cardiac arrest.
If they are too proud,
and some are,
then they leave home on horseback
but God returns them on foot.

Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017

Το φεγγάρι πριν από λίγο....

Ποίηση

Π Ι Κ Ρ Ι Α
του Νίκου Καββαδία


Ξέχασα κείνο το μικρό κορίτσι από το Aμόι
και τη μουλάτρα που έζεχνε κρασί στην Tενερίφα,
τον έρωτα, που αποτιμάει σε ξύλινο χαμώι,
και τη γριά που εμέτραγε με πόντους την ταρίφα.
Tο βυσσινί του Tισιανού και του περμαγγανάτου,
και τα κρεβάτια ξέχασα τα σαραβαλιασμένα
με τα λερά σεντόνια τους τα πολυκαιρισμένα,
για το κορμί σου, που έδιωχνε το φόβο του θανάτου.
Ό,τι αγαπούσα αρνήθηκα για το πικρό σου αχείλι:
τον τρόμο που δοκίμαζα πηδώντας το κατάρτι,
το μπούσουλα, τη βάρδια μου και την πορεία στο χάρτη,
για ένα δυσεύρετο μικρό θαλασσινό κοχύλι.
Tον πυρετό στους Tροπικούς, του Rio τη μαλαφράντζα,
την πυρκαγιά που ανάψαμε μια νύχτα στο Mανάο.
Tη μαχαιριά που μού ‘δωσε ο Mαγιάρος στην Kωστάντζα
και «Σε πονάει με τη νοτιά;» ―Όχι, απ’ αλλού πονάω.
Tου τρατολόγου τον καημό, του ναύτη την ορφάνια,
του καραβιού που κάθισε την πλώρη τη σπασμένη.
Tις ξεβαμμένες στάμπες μου, που ‘χα για περηφάνια,
για σένα, που σαλπάρισες, γολέτα αρματωμένη.
Tί να σου τάξω, ατίθασσο παιδί, να σε κρατήσω;
Παρηγοριά μου ο σάκος μου, σ’ Aμερική και Aσία.
Σύρμα που εκόπηκε στα δυο και πώς να το ματίσω;
Kατακαημένε, η θάλασσα μισάει την προδοσία.
Kατέβηκε ο Πολύγυρος και γίνηκε λιμάνι.
Λιμάνι κατασκότεινο, στενό, χωρίς φανάρια,
απόψε που αγκαλιάστηκαν Eβραίοι και Mουσουλμάνοι
και ταξιδέψαν τα νησιά στον πόντο, τα Kανάρια.
Γέρο, σου πρέπει μοναχά το σίδερο στα πόδια,
δύο μέτρα καραβόπανο, και αριστερό τιμόνι.
Mια μέδουσα σε αντίκρισε γαλάζια και σιμώνει

κι ένας βυθός που βόσκουνε σαλάχια και χταπόδια.

Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017

Ποίηση

Ε Π Ι Λ Ο Γ Ο Σ
του Μανόλη Αναγνωστάκη


Oι στίχοι αυτοί μπορεί και νά ‘ναι οι τελευταίοι
Oι τελευταίοι στους τελευταίους που θα γραφτούν
Γιατί οι μελλούμενοι ποιητές δε ζούνε πια
Aυτοί που θα μιλούσανε πεθάναν όλοι νέοι
Tα θλιβερά τραγούδια τους γενήκανε πουλιά
Σε κάποιον άλλον ουρανό που λάμπει ξένος ήλιος
Γενήκαν άγριοι ποταμοί και τρέχουνε στη θάλασσα
Kαι τα νερά τους δεν μπορείς να ξεχωρίσεις
Στα θλιβερά τραγούδια τους φύτρωσε ένας λωτός
Nα γεννηθούμε στο χυμό του εμείς πιο νέοι.

Σάββατο 21 Οκτωβρίου 2017

Η αβάσταχτη ελαφρότητα ενός Πρωθυπουργού

Του Χαρίδημου Τσούκα, απ΄π το protagon.gr


Πηγαίνει σε συναντήσεις κορυφής με άλλους ηγέτες χωρίς γραβάτα, σα να επισκέπτεται κομματική εκδήλωση, δεξίωση βάπτισης ή δείπνο φιλικού ζευγαριού.
Αδυνατεί να κάνει τις απαραίτητες διακρίσεις μεταξύ κοινωνικών συμφραζομένων (social contexts) και την ανάγκη που προκύπτει για διαφορετική ενδυμασία.
Δεν καταλαβαίνει ο κακόμοιρος ότι (και) το ρούχο σηματοδοτεί – δεν τους τα έμαθαν ποτέ στην ΚΝΕ αυτά, ενώ η «πολιτική επανάσταση» του Μάο, που τόσο θαύμαζε εκ τους ασφαλούς, του δίδαξε ότι η γραβάτα είναι αστική πολυτέλεια. (Οι «ταξικές» του αντιλήψεις δεν τον αποτρέπουν να στέλνει τα παιδιά του στο ακριβότερο ιδιωτικό σχολείο της χώρας, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία).
Ανοίγει το στόμα του να μιλήσει αγγλικά και ντρέπεσαι για λογαριασμό του – πρόκειται για εκείνο το συναίσθημα ντροπής (embarrassment για την ακρίβεια) που νοιώθεις όταν ένας στενός συγγενής σου είναι μισομεθυσμένος ή πέρδεται σε μια κοινωνική εκδήλωση.
Ο αμοραλιστής εαυτός του δεν φαίνεται μόνο από τα αναρίθμητα ψέματα που έχει πει και την ασύστολη δημαγωγία του, αλλά και από την απουσία του αισθήματος ντροπής. (Η βίωση της ντροπής δηλώνει άτομο με στοιχειώδη ηθική συγκρότηση, λένε οι ηθικοί φιλόσοφοι). Ο Τσίπρας δεν δείχνει να έχει μάθει να βιώνει αυτό το συναίσθημα (πρόκειται για ένα «bourgeois feeling»), γι’ αυτό και δεν κοκκινίζει ούτε, έστω, αυτοσαρκάζεται, όπως θα κάναμε οι περισσότεροι αν λέγαμε το απίστευτο «we have eaten the camel, now we must eat the queue». Δεν γνωρίζουμε την οικογενειακή ανατροφή του, αλλά η πολιτική αγωγή του δεν έχει καλλιεργήσει τέτοιου είδους συναισθηματική ευφυία.
Δεν απέκτησε τη μετα-γνωστική (meta-cognitive) ικανότητα να ξέρει ότι δεν ξέρει. Επιμένει να συνδιαλέγεται στα αγγλικά σε διεθνείς εκδηλώσεις, χωρίς να τον ενοχλεί η αυτο-γελοιοποίησή του, αν και, ομολογουμένως, παρέχει πολύτιμο παιδαγωγικό υλικό σε δασκάλους και γονιούς. (Οταν θέλω να πειράξω τις κόρες μου για τα Αγγλικά τους, με την προσδοκία ότι θα φιλοτιμηθούν να τα βελτιώσουν, τους λέω «ελάτε τώρα, αυτά είναι αγγλικά Τσίπρα, μπορείτε πολύ καλύτερα». Σε ευχαριστώ Αλέξη.).
Η συναισθηματική ακηδία του δεν παράγει έπαρση αλλά, εδώ είναι το ενδιαφέρον, συνοδεύεται με εκείνη τη γλώσσα του σώματος που προδίδει είτε υπερβολική χαλαρότητα (ελαφρά πλήξη και αδιαφορία – π.χ. συνάντηση με τον Ομπάμα), είτε το διαρκές χαμόγελο του ανθρώπου που θέλει να αρέσει στο συνομιλητή του (συνάντηση με Τραμπ).
Ο άνθρωπος που κατέχει το σημαντικότερο αξίωμα στη χώρα αισθάνεται άνετα στην καφετέρια (ή στην καντίνα του κόμματός του, καλύτερα), να κάνει πλάκα με την παρέα του (ή τους «συντρόφους» του), και να παπαρολογεί περί παντός απλωμένος σε τέσσερεις καρέκλες. Δυσκολεύεται, όμως, να αναπτύξει ένα συγκροτημένο επιχείρημα με βάθος, να πάρει συνεπείς αποφάσεις, να σταθεί με κύρος (πόσο μάλλον να διαλεχθεί και να διαπραγματευθεί) απέναντι στους ομοτέχνους του, στο αυστηρώς χορογραφημένο περιβάλλον της παγκόσμιας πολιτικής σκηνής.
Φαντάζεστε πώς τον βλέπουν οι υπόλοιποι; Αν είσαι η Λαγκάρντ λ.χ. δεν θα νοιώσεις ότι έχεις απέναντί σου έναν γραφικό ανατολίτη που τα μισά που του λες δεν τα καταλαβαίνει, αλλά κουνά συγκαταβατικά το κεφάλι, μιλά πεζοδρομιακά αγγλικά που δεν κατανοείς, και, για να κρύψει την άγνοιά του, διαρκώς χαμογελά;
Η ηγεσία αποτυπώνεται τόσο στη γλώσσα όσο και στην εκφραστική του σώματος. Δεν είναι τυχαίο ότι μιλάμε μεταφορικά για ηγετικό ανάστημα. Τίποτα δεν θα μπορούσε να αποδώσει ακριβέστερα τη σοβαροφανή αμορφωσιά, την καφενόβια φρασεολογία και την παρεϊστικη νοοτροπία που δίνουν τον τόνο στα πανεπιστήμια, τα κόμματα, και τους δημόσιους οργανισμούς, σηματοδοτώντας, εν τέλει, την κατάντια της χώρας, από το να έχει έναν άνθρωπο σαν τον Τσίπρα να την εκπροσωπεί διεθνώς.
Μην θυμώνετε, όμως, συμπολίτες μου: όσοι τον ψηφίσατε (δύο φορές μάλιστα…) είδατε στην εικόνα του κάτι από τον δικό σας εαυτό… Ελπίζω, εσείς τουλάχιστον, να ντρέπεστε!


* Ο Χαρίδημος Κ. Τσούκας (www.htsoukas.com) είναι καθηγητής στα Πανεπιστήμια Κύπρου και Warwick

Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2017

O μεγάλος καμηλιέρης

Του Αλέκου Παπαναστασίου, από το protagon.gr

Είπε λοιπόν ο Αλέξης στο Ινστιτούτο Brookings ότι φάγαμε την καμήλα και ότι μας μένει η ουρά, αλλά είπε την ουρά όχι «tail», σαν αυτή δηλαδή του γαϊδάρου που στην ομιλία του έγινε καμήλα, αλλα «queue» σαν την ουρά που περιμένουμε στην εφορία ή στην τράπεζα και γελάσαμε πάλι με τα αγγλικά του. Γελάσαμε, ή μελαγχολήσαμε με τις γνώσεις του Πρωθυπουργού της χώρας, οι οποίες μάλιστα εκτέθηκαν σε διεθνές ακροατήριο. Αλλά δεν σταθήκαμε στο γεγονός ότι από το 2013 την ίδια παροιμία ακούμε, την έλεγε συχνά -στα ελληνικά με μενού τον γάιδαρο- ο Αντώνης Σαμαράς. Και τέσσερα χρόνια έπειτα, εξακολουθούμε να τρώμε την ίδια ουρά.
Είναι και αυτό μια τέχνη του Αλέξη Τσίπρα. Τόνοι φαιάς ουσίας ξοδεύτηκαν -και συνεχίζουν να ξοδεύονται- για να χλευάσουμε τα ανεπαρκή αγγλικά του, στερώντας μας την κατανόηση ότι τέσσερα ολόκληρα χρόνια μετά είμαστε στην ίδια κατάσταση, με ευθύνη και δική του, αν όχι αποκλειστικά δική του. Με έναν παράδοξο τρόπο η επικοινωνία παίζει και πάλι τον καταπραϋντικό ρόλο της.
Αλλωστε δεν είναι μόνο η καμήλα. Οποιος παρακολούθησε την ομιλία του στο φημισμένο Ινστιτούτο της Ουάσιγκτον είδε έναν άνθρωπο χυμένο σε μια πολυθρόνα, να κρεμάει τα χέρια του στην πλάτη της, να μιλάει και να αστειεύεται σαν να βρίσκεται στο καφενείο του Αθαμανιού στην Αρτα – που λογικά θα πρέπει να έχει πολυθρόνες αν αναλογιστείς πόσο κουράζονται χορεύοντας καγκελάρη.
Και δεν είναι μόνο η γλώσσα του σώματος που συχνά-πυκνά επανέρχεται, είτε κάθεται αμήχανος δίπλα στον Ομπάμα και στον Ολάντ, είτε συζητώντας στο Brookings Institution. Είναι και το τι λέει. Ολα ένα αστείο, ένα χορατό, ένα γέλιο, μια αμελετησιά στα όρια του γελοίου.
Οταν, λέει, ο πρόεδρος των ΗΠΑ τον ρώτησε για τις σχέσεις της Ελλάδας με το Ιράν, ο δικός μας τού απάντησε ότι «είχαμε ένα προβληματάκι πριν από 3.000 χρόνια αλλά από τότε τίποτα». Αν υπήρχε λίγο περισσότερο κέφι θα του φώναζε και ένα «this is Spartaaaa!», αλλά μάλλον επιστράτευσε τη γνωστή του αυτοσυγκράτηση.
Ο Τραμπ μπορεί να εκτίμησε το χαβαλέ του συνομιλητή του. Αλλά για να μην τρελαθούμε, το να σε εκτιμά ο Τραμπ δεν είναι κάτι θετικό, τουναντίον. Κι όμως οι «κυβερνητικές πηγές» θριαμβολογούσαν πόσο «καλή χημεία» είχαν μεταξύ τους οι δύο άνδρες και πόση κατανόηση υπήρχε ανάμεσά τους!
Μιλάμε για έναν πρόεδρο των ΗΠΑ που μέσα σε εννέα μήνες: έχει επιχειρήσει να καταργήσει την όποια δημόσια κοινωνική ασφάλιση υπήρχε στη χώρα του υπέρ των αδυνάμων, έχει προωθήσει ό,τι ρατσιστικό και αντιμεταναστευτικό νομοσχέδιο μπορεί να περάσει από το τελευταίο ανθρωπιστικό ανάχωμα της αμερικανικής Δικαιοσύνης, έχει ταυτίσει τους ακροδεξιούς νεοναζί με τους αντιρατσιστές, έχει γελοιοποιήσει διεθνείς οργανισμούς, χαϊδεύει τα πυρηνικά του όπλα απειλώντας με ένα ολοκαύτωμα, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε πως είναι αποδεδειγμένα μισογύνης και σεξιστής.
Με αυτόν τον τύπο -που ναι, είχε δίκιο τον Μάιο του 2016, όντως είναι «διαβολικός»- ο κ. Τσίπρας είχε λέει «εξαιρετική χημεία». Και οι κυβερνητικές πηγές μετέδιδαν ενθουσιασμένες πως «η αλήθεια είναι ότι στις ΗΠΑ, όσο και αν έχουμε ασκήσει κριτική περί ιμπεριαλισμού κλπ, υπάρχει ένα επίπεδο ελευθερίας που δεν υπάρχει αλλού στον κόσμο, και για αυτό ακριβώς ο Πρωθυπουργός μίλησε για κοινές αξίες». Πού ακριβώς τις βρήκε τις κοινές αξίες με την Αμερική του Τραμπ ο κ. Τσίπρας;
Εκτός και αν πάλι ήταν μια πλάκα. Διόλου απίθανο. Εδώ μπροστά στον Πάπα Φραγκίσκο έλεγε ανέκδοτα σεφερλιδικού επιπέδου για τον προκαθήμενο της Καθολικής Εκκλησίας που τον φέραμε στη Λέσβο γιατί το Προσφυγικό είναι ένα «καθολικό» πρόβλημα.
Ο κ. Τσίπρας είναι ένας θαυμαστής του «Μεγάλου Τιμονιέρη». Που πάει στην κηδεία του Φιντέλ Κάστρο και φωνάζει «venceremos». Που συζητάει με τον Τραμπ για τον πόλεμο που κάνουν και στους δυό τους τα «κακά» μέσα ενημέρωσης. Και που μετά τρέχει να συζητήσει για Ευρώπη και δανεικά με τη Μέρκελ και τον Μακρόν.
Ολα ένα τρολάρισμα, ένα επιφανειακό πέρασμα χωρίς τον απαραίτητο βαθμό σύνδεσης. Που έχει βέβαια και αυτό την πολιτική χρησιμότητά του: ο Αλέξης μοιάζει να είναι ένας από τους ψηφοφόρους (του). Ο μέσος όρος του Ελληνα, για τον οποίο τα μισά είναι πλάκα και τα άλλα μισά έχθρες, ο μέσος όρος με τα κουτσά-στραβά αγγλικά και τα ελληνικά της «Κόπρου του Αυγέα (sic)» και της «εξαιτίας του γεγονός (sic)». Ο μέσος όρος που επιχειρηματολογεί μόνο με συνθήματα και τσιτάτα για τα social media – υπό αυτήν την έννοια τα βρίσκει απολύτως με τον Τραμπ.

Λογικά άλλωστε και η καμήλα δεν είναι καμιά τυχαία. Είναι από το γνωστό καραβάνι που προχωρά.

Και ο όπως πάντα εξαιρετικός Δημήτρης Χαντζόπουλος, από την Καθημερινή.

Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2017

Διαβάζοντας...

1
«Κλαίγει ο Κωλέτης και οι άλλοι κυβερνήται μας τον χαμόν του Αλέξη και Παλάσκα σαν την φώκια, οπού κλαίγει τον πνιμένον όσο οπού σαπίζει, και κάθεται και τον τρώγει»

Απομνημονεύματα Μακρυγιάννη

2

Non basta guardare, occorre guardare con occhi che vogliono vedere

Δεν αρκεί να κοιτάζεις, πρέπει να κοιτάζεις με μάτια που θέλουν να δουν.


Γαλιλαίος

Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2017

Ένα τραγούδι και μια ιστορία

Ένας κόμπος η χαρά μου... εδώ η πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού του Σταύρου Κουγιουμτζή, από τον Γιώργο Νταλάρα.



Αξίζει όμως να ακούσουμε και τον ίδιο τον συνθέτη να τραγουδά αυτό το έξοχο τραγούδι.



Και τώρα η ιστορία.

Πριν πολλά χρόνια, όταν ήμουν Πρύτανης στο Πανεπιστήμιο Πατρών, είχαμε οργανώσει μια βραδιά-αφιέρωμα στον Σταύρο Κουγιουμτζή. Τα τραγούδια του τα εκτέλεσε η χορωδία του Πανεπιστημίου. Ο μακαρίτης τώρα συνθέτης ήταν εκεί και μάλιστα τον τιμήσαμε με πλακέτα αναμνηστική εκ μέρους του Πανεπιστημίου.

Όταν αργότερα καθίσαμε στο τραπέζι του εξέφρασα την απορία μου επειδή όταν είχα πάει σε μεγάλα δισκοπωλεία της Αθήνας, όπου υπήρχε μια πολύ μεγάλη συλλογή συνθετών και τραγουδιστών με αλφαβητική  σειρά, δεν βρήκα το όνομά του. Με κοίταξε με ένα θάλεγα λυπημένο βλέμμα και μου είπε: Δεν θα με βρείτε έτσι. Ψάξτε κάτω από το Νταλάρας!


Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2017

Οι αιτίες της παρακμής

Παρακολούθησα σήμερα για λίγη ώρα τη συζήτηση στη Βουλή για το δικαίωμα αλλαγής φύλου. Δεν θα μπω στην ουσία της υπόθεσης, αφού αναφέρω ότι συμφωνώ με τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία.

Αυτό που για μια ακόμη φορά με απογοήτευσε είναι το υπερβολικά χαμηλό επίπεδο των πολιτικών μας. Ιδιαίτερα ο πρωθυπουργός και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι τρανές και συνάμα τραγικές αποδείξεις για τις αιτίες της κατρακύλας της χώρας μας.



  

Πέμπτη 5 Οκτωβρίου 2017

Κυριακή 1 Οκτωβρίου 2017

Ουράνιο Τόξο....





Ουράνιο τόξο με τη δύση στο Μαλάκι σήμερα......

ΑΔΙΕΞΟΔΟΣ ΣΤΙΣ ΑΓΓΟΥΡΙΕΣ

Χαμηλοπροσδοκούσαμε αλλά δεν πολυψηλοεπιτοχεστήκαμε. Μπορούσαμε και χειρότερα και το έχουμε αποδείξει. 

Τώρα πλέον ημπορούμε να κοιμόμαστε ξύπνιοι και αρραγείς. Τέλος επιτέλους στα αμνημόνευτα. Φτου ξελεφτερία. Τέσσερις στροφές επί τόπου για αλλαγή κατεύθυνσης. Και σχέση καμιά ρουφιανέστατα με τους σαμουροβαζελίνες. Μπορεί το ίδιο επιτόκιο, αλλά όλη η διαφορά είναι στο πρόσημο. Αριστερό γαρ. Ποιοι ουγαρίδασι; Γιατί εμείς το γάτι μαρίδα…Αιγίνης καρανικάτη άλφα τιβι πράμα. 

Γιατί χαίρεται ο κόσμος που χαζογελάς πατέρα;

(Από τις Μεσοφρενικές Υστερίες)