Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014

Ξεγελώντας τους αριστερούς...

Αναδημοσιεύω ένα άρθρο από το ιστολόγιο Sak Tsak με την υπογραφή strangejournal.

Έχω γράψει σχεδόν τα ίδια αρκετές φορές, αλλά είναι καλό να βλέπεις ότι και άλλοι σκέφτονται έτσι…”Οι πολλοί”, όμως; 
Πέρασαν σχεδόν 2 χρόνια από τις προηγούμενες εκλογές. Τότε που ο ΣΥΡΙΖΑ ναι μεν έγινε για πρώτη φορά αξιωματική αντιπολίτευση, ταυτόχρονα όμως στα μάτια κάποιων φάνταζε ως η ελπίδα και η εναλλακτική. Από τότε κύλισε πολύ νερό στο αυλάκι των προσδοκιών, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ δια του προέδρου του κάνει τα πάντα για να φαίνεται κόμμα “νοικοκυραίων”.

Επισκέψεις στο ίδρυμα Καραμανλή για να γίνει άνοιγμα και στους πιο συντηρητικούς νεοδημοκράτες, αλλαγή ρητορικής και διγλωσσία για το πως θα αντιμετωπιστεί το Μνημόνιο σε περίπτωση που βγουν κυβέρνηση, δηλώσεις υποταγής στην Εκκλησία, ενώ εσχάτως κάποιος Καρυπίδης, υποψήφιος για τις δημοτικές εκλογές εκδηλώνει τα ρατσιστικά του, φιλοακροδεξιά συναισθήματα. Φυσικά δεν πείθονται παρά μόνο οι αφελείς, ότι επιλέχθηκε “τυχαία” ο εν λόγω “κύριος”. Είναι αστείο να μην ξέρει ένα κόμμα με στοιχειώδη οργάνωση που θέλει να κυβερνήσει μάλιστα, ποιους επιλέγει. 

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ έχει μεγάλη ευθύνη και παρουσιάζεται κατώτερος των περιστάσεων, καθώς όχι μόνο δεν προτείνει κάτι ουσιαστικό που θα πείσει στο οικονομικό κομμάτι, αλλά η ακύρωση του μνημονίου που υποσχόταν προ διετίας, έχει μετατραπεί σε “επαναδιαπραγμάτευση με τους εταίρους”. Η διγλωσσία στο εσωτερικό του μάλιστα, προδίδει πως ίσως κάποια στελέχη του νομίζουν πως βρίσκονται στο 4% ακόμα και ότι εννοούν αυτά που λένε.

Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι κόμμα συμβιβασμών. Φθείρεται ηθικά και παρεκκλίνει από τα όσα έλεγε, γιατί πολύ απλά μυρίζει την εξουσία κι έτσι μετά από τους πρώην πασόκους, προσελκύει στις τάξεις του και δεξιούς, επιλέγοντας μάλιστα να τους τοποθετήσει σε θέσεις υποψηφίων. Σκοπός να μεγαλώσει η βάση ψηφοφόρων, άρα να απευθυνθεί σε οποιονδήποτε προκειμένου να το πετύχει.

Μάλιστα, ενώ πλησιάζουμε στις δημοτικές και ευρωβουλευτικές εκλογές, με τα ποσοστά των δημοσκοπήσεων να πνέουν ευνοϊκά για τον Τσίπρα, τόσο πιο πολύ “στρογγυλεύονται” οι θέσεις του κόμματος και ταυτόχρονα αποκτούν μια…ποιητική χροιά, αφού είναι ανοιχτές σε κάθε συμπέρασμα, ανάλογα με τι βολεύει τον καθένα, αν είναι φίλος ή εχθρός.

Το πόσο αδίστακτα κινείται ο ΣΥΡΙΖΑ δια του προέδρου του, φαίνεται από τις συμμαχίες που προτίθεται να κάνει, αποδεικνύοντας πως ακόμα και με τον διάβολο θα συμπορευθεί αρκεί να καταλάβει την θέση του Μαξίμου. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα παρεκκλίνει από το Μνημόνιο, ίσως μόνο να του αλλάξει όνομα. Φυσικά αρχικά θα αντιμετωπιστεί με επιείκεια, μειώνοντας την κοινωνική οργή, αλλά τα μέτρα θα τα ακολουθήσει αξιοποιώντας τον αέρα του δήθεν άφθαρτου. Όμως η (αναμενόμενη) απογοήτευση στην συνέχεια, πιο εύκολα θα φέρει στα πράγματα μια…εθνική αυγή, μαύρη σαν καλιακούδα. Αυτούς που λυπάμαι, αν και γι’ αυτούς τελειώνουν οι δικαιολογίες, είναι όσοι θεωρούν πως υποστηρίζοντας τον ΣΥΡΙΖΑ, κάνουν μια προοδευτική επιλογή.



Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2014

Για τη Τζένη Βάνου: Αν είναι η αγάπη αμαρτία

Πέθανε η Τζένη Βάνου, που σίγουρα σημάδεψε με τη φωνή της μιαν εποχή. Δεν ήμουν ποτέ φίλος και θαυμαστής αυτού του είδους τραγουδιού, αλλά πρόκειται αναμφίβολα για μεγάλη φωνή.

Εδώ σε μουσική Μϊμη Πλέσσα και στίχους Ηλία Λυμπερόπουλου.





Στην Μπριζ, αδελφοί μου, στην Μπριζ και… στον Βόλο

Αναδημοσιεύω ένα άρθρο του Ανδρέα Παππά από την Athens Voice.

Αφορμή για το σημερινό κείμενο δύο ειδήσεις, μία απ’ τον  ελληνικό Τύπο και μία από το διεθνή. Η πρώτη έρχεται από τον Βόλο, η δεύτερη από την Μπριζ, στο Βέλγιο. Στον Βόλο, λοιπόν, έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες (ό,τι και αν σημαίνει αυτό…) ώστε να λειτουργήσει επιτέλους  αποτεφρωτήριο. Βέβαια, παρά την ύπαρξη σχετικού νόμου ήδη από το 2006 και αντίστοιχου προεδρικού διατάγματος από το 2009, φαίνεται πως κι εκεί υπάρχουν «αντιδράσεις». Από ποιον;  Μα από το παπαδαριό, ποιον άλλον;
Ας μην ξεχνάμε ότι ανάλογη πρωτοβουλία πριν από μερικά χρόνια, εδώ δίπλα, στο Μαρκόπουλο, ναυάγησε λόγω αντίδρασης του τοπικού δεσπότη. Όπως και στον Βόλο, υπήρχε κι εκεί ένας ανοιχτόμυαλος δήμαρχος, ο οποίος με στέρεα επιχειρήματα υποστήριζε τη δημιουργία αποτεφρωτήριου, επικαλούμενος μεταξύ άλλων και τα οικονομικά οφέλη που θα είχε η περιοχή. Όμως, σιγά μην άφηναν οι «ποιμένες» να γίνουν τέτοια πράγματα! Δική τους η μητρόπολη, δική τους, απ’ ό,τι φαίνεται, και η απόφαση τι θα κάνει κάθε πολίτης αυτής της χώρας το σώμα του, όταν έρθει η ώρα εκείνη… Έτσι, όπως και για το αν εκατοντάδες χιλιάδες μουσουλμάνοι της χώρας θα αποκτήσουν τζαμί ή όχι και πού, για το αν δύο ενήλικοι άνθρωποι του ίδιου φύλου θέλουν και επισήμως να συζούν, για… για… το παπαδαριό φαίνεται να έχει όχι μόνο λόγο, αλλά και ένα είδος βέτο. 
Και με όλους εμάς τους χιλιάδες μη χριστιανούς, και γενικότερα μη θρησκευόμενους, τι γίνεται; Γιατί να μην μπορούμε, σεμνά και αθόρυβα, να πάμε για την αποτεφρωσούλα μας εδώ κοντά στο Μαρκόπουλο, ή έστω στον Βόλο (αυτό, οι απόγονοί μας θα μπορούσαν, ας πούμε, να το συνδυάσουν πολύ ωραία και με τριήμερο στο Πήλιο); 
Να λοιπόν που στη χώρα αυτή των Βαλκανίων που λέγεται Ελλάς, και που σε κάποια ζητήματα θυμίζει μάλλον το Ιράν των αγιατολάδων, ακόμα και το πιο ιερό, το πιο βαθιά ατομικό δικαίωμα, το δικαίωμα να επιλέγει κανείς τον τρόπο της ταφής του, στην πράξη αμφισβητείται. Έτσι, ο πολίτης καλείται να πληρώσει μια μικρή περιουσία (αν έχει) για να τον πάνε στην Ελβετία ή, έστω, ένα πολύ σημαντικό ποσό για να αποτεφρωθεί στη γειτονική Βουλγαρία.

Ένα άλλο θέμα-κλειδί, αν θέλουμε πράγματι να μιλάμε για δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού, είναι βέβαια το δικαίωμα στην ευθανασία. Δεν χρειάζεται να υπενθυμίσω πόσο πίσω βρίσκεται η χώρα μας και σε αυτό το πεδίο, ιδίως αν τη συγκρίνει κανείς με τις ραγδαίες εξελίξεις που παρατηρούνται σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο. Αντί για αυτό, θα αρκεστώ σε ένα πολύ ενδιαφέρον, κατά τη γνώμη μου, περιστατικό από την πρόσφατη ειδησεογραφία.
Διάβασα, λοιπόν, στο γαλλικό Τύπο για έναν Βέλγο, πρώην πρωταθλητή του στίβου, τον  Emiel Pauwels, ο οποίος, στα 95 του χρόνια, ξέροντας ότι πάσχει από ανίατο καρκίνο, οργάνωσε «γιορτή ευθανασίας» στο σπίτι του στην Μπριζ. Εκεί, με τους συγγενείς και τους φίλους του, το γλέντησαν κανονικά, τρώγοντας και πίνοντας μπόλικη σαμπάνια. Και μετά… ήρθε ο γιατρός με την ένεση. Λίγο πριν, πάντως, ο Emiel, με ένα πλατύ χαμόγελο στο πρόσωπό του, είχε δηλώσει: «Ποιος δεν θα ’θελε να τελειώσει τη ζωή του πίνοντας σαμπάνια με τους φίλους του; Ήταν η πιο ωραία γιορτή της ζωής μου». Σοφία βαθιά, σοφία ανθρώπου που έχει χορτάσει και ξεζουμίσει τη ζωή. «Ο δε σοφός ούτε παραιτείται το ζην, ούτε φοβείται το μη ζην», έλεγε ο  Επίκουρος.
Αυτά και άλλα, λοιπόν, γίνονται στον πολιτισμένο κόσμο.  Όσο για μας εδώ, περιμένουμε να δώσουν την άδειά τους οι κάθε λογής ιεροεξεταστές προκειμένου να μπορούμε κάποτε να ασκούμε στοιχειώδη δικαιώματά μας, όπως το δικαίωμα να «απέλθουμε» όποτε και όπως θέλουμε ή να επιλέγουμε τι θα απογίνει το σώμα μας.



Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2014

Defending Jacob του William Landay

Πόσο αλλάζει η ζωή μιας οικογένειας όταν ο δεκατετράχρονος μοναχογιός της κατηγορηθεί για το φόνο ενός συμμαθητή του;

Μπορεί αυτή η οικογένεια να ξαναβρεί τη ζωή που είχε πριν; 

Υπάρχει άραγε αυτό που έχουν ονομάσει “γονίδιο του δολοφόνου”; 

Μπορούν οι γονείς να αντέξουν την πιθανότητα να είναι ο γιος τους δολοφόνος; Έχουν άραγε ευθύνη για τις πράξεις του;

Και ως που μπορούν να φτάσουν προσπαθώντας να τον υπερασπιστούν; 

Αυτά και άλλα ερωτήματα θα σας απασχολήσουν εάν αποφασίσετε να διαβάσετε το “Υπερασπίζοντας τον Τζάκομπ” του Αμερικανού William Landay.

Ένα ενδιαφέρον μυθιστόρημα με αρκετές ανατροπές στην πλοκή και ένα τέλος, που δεν μπορεί παρά να φέρει στο νου τους Έλληνες τραγικούς συγγραφείς.



Ο Εξώστης του Νίκου Καχτίτση

Ένας Ευρωπαίος με θολό παρελθόν γράφει ένα είδος ημερολογίου ζώντας πια σε μια αφρικανική χώρα. Τον κυνηγούν οι Ερινύες εξ αιτίας κάποιων απροσδιόριστων “εγκλημάτων” που έκανε πολλά χρόνια πριν, όταν ακόμη ζούσε στην πατρίδα του.

Υποπτεύεται τους πάντες και τα πάντα, ο κάθε θόρυβος είναι ύποπτος, η ζούγκλα κρύβει αμέτρητους κινδύνους και ο μοναδικός του συνομιλητής και φίλος αποδεικνύεται ότι τελικά γνωρίζει γι’ αυτόν περισσότερα από ότι πρέπει. Οι αναμνήσεις από τη ζωή στην πατρίδα του είναι ποτισμένες ως το μεδούλι τους από ένα αίσθημα ενοχής, που τις κάνει τουλάχιστον γλυκόπικρες. Ο αφηγητής πάντως αν και σε συνεχή πόλεμο με το εαυτό του δεν δείχνει μετανιωμένος. Πιο πολύ μοιάζει να κατηγορεί τον εαυτό του για την αδυναμία του να ξεχάσει…

Κάπως έτσι κυλάει το βιβλίο του Καχτίτση. Έχει πάρει καλές κριτικές, ίσως επειδή παρόμοια έργα λείπουν από την ελληνική πεζογραφία. Η γλώσσα του θάλεγα ότι είναι άνιση και μερικές φορές ξενίζει τον σημερινό αναγνώστη, κάτι που ίσως οφείλεται και στη χρονική απόσταση από το χρόνο συγγραφής του έργου, το οποίο πρωτοκυκλοφόρησε το 1964. Ίσως έπαιξε ρόλο και η επί μακρόν διαμονή του στο εξωτερικό, όπου άλλωστε έγραψε και τον Εξώστη.

Προσωπικά μου θύμισε το Γιάννη Σκαρίμπα, πχ στο Θείο Τραγί. 

Σίγουρα κάτι διαφορετικό από ότι συνήθως κυκλοφορεί στην πιάτσα της ελληνικής πεζογραφίας.



* Νίκος Καχτίτσης (1926-1970) Γεννήθηκε στη Γαστούνη, έζησε για μερικά χρόνια στην Αφρική και για μεγάλο διάστημα στον Καναδά. Πέθανε στην Πάτρα από οξεία λευχαιμία, εννιά μέρες μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα.




Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2014

Μουσική Πρόταση: Venceremos

Ένα καταπληκτικό τραγούδι τόσο σε στίχους όσο και μουσική του ΜΕΓΑΛΟΥ και αξέχαστου Νικόλα Άσιμου  (1949-1988)!

Προσέξτε τον στίχο!

Venceremos! 
Το “Θα νικήσουμε” των μονίμως ηττημένων!







Venceremos

Αποκομμένος απ' όλους κι απ' όλα
σε μαγεμένη τροχιά
πήρα το δρόμο να φύγω μα ήρθα
τίποτα δε μ' ακουμπά
στον παράξενο μου χρόνο

Ξέρουμε πως είναι ψέμα
μα ας γίνουμε τα δυο μας ένα
να σ' αγκαλιάσω να μ' αγκαλιάσεις
να ξεγελιέσαι να ξεγελιέμαι
να σ'αγαπήσω να μ'αγαπήσεις
έστω για λίγο για τοσοδούλι
Σα ζευγαρώνουν δυο βεγγαλικά
μοιάζουν με μηνύματα τηλεπαθητικά
στων προσώπων μας τις ζάρες

Με δίχως σημαίες και δίχως ιδέες
δίχως καβάντζα καμιά
ντύθηκε η μέρα τα γούστα της νύχτας
και η ψυχή μου πηδά
στου απέραντου τη ψύχρα

Θες ν' αγγίξεις την αλήθεια
για βγες απ' έξω απ' τη συνήθεια
σύρε κι έλα να με λούσεις
κι ας είμαι της καθαρευούσης
να σ' αγαπήσω να μ' αγαπήσεις
έστω για λίγο για τοσοδούλι
Δρεπανηφόρα άρματα περνάν
στις τσιμεντουπόλεις του θανάτου το συμβάν
ασυγκίνητο σ' αφήνει

Σου ξαναδίνω το είναι μου τώρα
θωρακισμένε καιρέ
με μια σκληρή παγερή τρυφεράδα
σε πλησιάζω ,μωρέ
μ' αυταπάτες πια δεν έχω

Ξέρουμε πως είναι ψέμα
μα ας γίνουμε τα δυο μας ένα
δες θα φτιάχνουμε στιχάκια
να περπατάν σαν καβουράκια
πλάγια κι ακριβά τα χάδια
φως αχνό μες στα σκοτάδια
Μ' ένα μου πήδο θα σε ξαναβρώ
στο μαγκανοπήγαδο της ήττας μου περνώ
Venceremos, Venceremos

Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2014

Θυμάσαι που σου τόλεγα;

Έγινε μια μελέτη στη Νορβηγία για να αποδείξει κάτι που όλοι ξέραμε, ότι δηλαδή οι γυναίκες θυμούνται πολύ καλύτερα από τους άντρες! Και ότι με το πέρασμα της ηλικίας τόσο οι άντρες όσο και οι γυναίκες θυμούνται λιγότερο καλά! 
Επίσης βρήκαν ότι τα περισσότερα προβλήματα ξεκινούν μετά τα 60 χρόνια .

Α και ότι το υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης βοηθά στο να ενθυμούμαστε καλύτερα το παρελθόν.

Η συσχέτιση των ευρημάτων αυτών με τις πιθανότητες ανάπτυξης άνοιας προς το παρόν διερευνώνται. 

Επίσης προς το παρόν δεν υπάρχουν εξηγήσεις για τη διαφορά αυτή ανάμεσα στα φύλα.

Για όσους επιθυμούν περισσότερες πληροφορίες παραθέτω τον σχετικό σύνδεσμο.



Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2014

Μαλάκι: Ηλιοβασίλεμα, πριν λίγο


Μουσική Πρόταση: Reamonn Tonight

Ένα συγκρότημα από το Freiburg της Γερμανίας με ένα όμορφο τραγούδι

Tonight
You killed me with your smile
So beautiful and wild


Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2014

Ποια αριστερά λοιπόν;

Υπάρχει ένα καλό άρθρο του Προκόπη  Δούκα στο Athens Voice, που με εκφράζει και γι΄αυτό σας προτείνω να το διαβάσετε. Άλλωστε έχω γράψει παρόμοια πράγματα.

Σας δίνω το link για να το διαβάσετε:

http://www.athensvoice.gr/article/city-news-voices/πολιτικη/ποια-αριστερά-λοιπόν

Εδώ παραθέτω ένα-δύο σημεία:

H αριστερά δεν μπορεί να κρύβεται πίσω από την αθλιότητα της δεξιάς, όσο κι αν η τελευταία φλερτάρει με την ακροδεξιά – όσες παρανομίες κι αν αυτή κάνει, με τον αυταρχισμό, τη ρηχότητα και την προχειρότητα της, όσο θλιβερή κι αν είναι η προπαγάνδα της. Που είναι ο πολιτισμός της αριστεράς; Γιατί αν δεν το έχει καταλάβει, ότι αυτή ακριβώς είναι η ειδοποιός της διαφορά, τότε δεν είναι αριστερά.
Αλλά και αυτή η αριστερά που σέβεται τον πολιτισμό της, φοβική και άτολμη είναι, με αποτέλεσμα να τινάζει τον αέρα την ίδια την έννοια της ανανέωσης και της προόδου, όταν δεν μπορεί να δώσει απάντηση στην αγωνία εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών που ασφυκτιούν μεταξύ Σαμαρά και ΣΥΡΙΖΑ.

Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2014

Αθεότητες!

Η ΝΔ δήλωσε ότι ο ελληνικός λαός οφείλει να γνωρίζει αν ο Αλέξης Τσίπρας είναι άθεος!

Δεν γνωρίζω αν ο Τσίπρας είναι άθεος και δεν νομίζω ότι αυτό πρέπει να αφορά κανέναν άλλον εκτός από τον εαυτό του.


Αυτό που γνωρίζω είναι ότι εκεί στη ΝΔ δεν έχουν το Θεό τους!

Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2014

Ντοκουμέντο: Ο Νίκος Γκάτσος απαγγέλλει και τραγουδάει

Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος
Η εγγραφή έγινε με τηλεφωνική επικοινωνία και συνοδεύουν τον ποιητή ο Σταύρος Ξαρχάκος και ο Κώστας Φέρρης.

Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2014

Μουσική Πρόταση: Αυτή Η Νύχτα Μένει

Οι στίχοι και η μουσική είναι του Σταμάτη Κραουνάκη.

Εδώ σε μια εκτέλεση -εκπληκτική κατά τη γνώμη μου- από τη Ρίτα Αντωνοπούλου. Τη συνοδεύει στο πιάνο ο Θάνος Μικρούτσικος.


Είναι από την εκπομπή “Στην Υγειά μας”.




Αυτή η Νύχτα Μένει

Πέλαγο να ζήσω δε θα βρω
σε ψυχή ψαριού κορμί γατίσιο
κάθε βράδυ βγαίνω να πνιγώ
πότε άστρα πότε άκρη της αβύσσου
κάτι κυνηγώ σαν τον ναυαγό
τα χρόνια μου σεντόνια μου τσιγάρα να τα σβήσω

Αυτή η νύχτα μένει
αιώνες παγωμένη
που δυο ψυχές δεν βρήκαν καταφύγιο
κι ήρθαν στον κόσμο ξένοι και καταδικασμένοι
να ζήσουν έναν έρωτα επίγειο

Χάθηκα κι εγώ κάποια βραδιά
πέλαγο η φωνή του Καζαντζίδη
πέφταν τ’ άστρα μες στην λασπουργιά
μαύρος μάγκας ο καιρός και μαύρο φίδι
μου `γνεφε η καρδιά πάρε μυρωδιά 
το λάδι εδώ πως καίγεται και ζήσε το ταξίδι 

Αυτή η νύχτα μένει
αιώνες παγωμένη
που δυο ψυχές δεν βρήκαν καταφύγιο
κι ήρθαν στον κόσμο ξένοι και καταδικασμένοι
να ζήσουν έναν έρωτα επίγειο


Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2014

Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

Μουσική Πρόταση: Σαν Εν’ Αστέρι

Νέο Κύμα, μια εποχή που σίγουρα την αναπολούμε όσοι τη ζήσαμε μέσα από την καταπίεση της Χούντας. Και ο Γιώργος Ζωγράφος, ο πιο αγαπημένος μου από τους τραγουδιστές εκείνης της εποχής.

Το συγκεκριμένο τραγούδι ίσως είναι για μένα το πιο ξεχωριστό από εκείνα τα τόσο όμορφα που έχει τραγουδήσει. Ένα τραγούδι που νομίζω δεν θα μπορούσε να τραγουδήσει κανείς άλλος….

Ναι εκείνα ήταν τα χρόνια εκείνα που περιμέναμε να ξαστερώσει, αλλά και μπορούσαμε ακόμη να ελπίζουμε…



Η μουσική είναι του μεγάλου Σταύρου Κουγιουμτζή και η ποίηση του Γιώργου Θέμελη.




Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014

Μουσική Πρόταση: Πύλη της Άμμου

Μια εξαιρετική συνεργασία: Λουδοβίκος των Ανωγείων, Σωκράτης Μάλαμας και Νίκος Παπάζογλου.

Η μουσική και οι στίχοι είναι του Λουδοβίκου των Ανωγείων. Ένα τραγούδι που κατά την προσωπική μου γνώμη αποτελεί το σήμα κατατεθέν μιας πολύ άξιας γενιάς Ελλήνων μουσικών.





Θεσσαλονίκη Αθήνα μέσα στο Ντεσεβώ
ο κόσμος ο δικός μου μέσα στο θόρυβο
στην άσφαλτο λακούβες τρύπες στον ουρανό
και πώς να συμβιβάσω το νου με το κενό.

Συνάντησα το Νιόνιο μ' αρχαίο φορτηγό
όνειρα να φορτώνει από τον Όλυμπο
του Μπακιρτζή τ' αμόνι άκουσα να χτυπά
της Νίκης τα σπασμένα να φτιάχνει τα φτερά.

Φυλάει ο Λεωνίδας μα όλοι προσπερνούν
στην πύλη με την άμμο βιάζονται να βρεθούν
είδα τον Γκαϊφύλλια σ' ατέλειωτη εκδρομή
να τρώει το κασέρι με το ξερό ψωμί.

Το κόκκινο φουλάρι μ' ένα μπλουτζίν παλιό
να στέκει με την πλάτη στην εθνική οδό
κι ο ασημένιος άνδρας με τη βαριά φωνή
της μοναξιάς τη δόξα βρίζοντας να υμνεί.

Ρασούλης ο ακροβάτης με τη λευκή στολή
έχει στα δυο του χέρια νότο κι ανατολή
φυλάει ο Λεωνίδας μα όλοι προσπερνούν
στην πύλη με την άμμο βιάζονται να βρεθούν.

Τετάρτη 8 Ιανουαρίου 2014

Απαξιωματική Αντιπολίτευση

Διαβάζω στις ειδήσεις ότι δεν θα παραβρεθεί ο Τσίπρας στην τελετή για την ανάληψη της ελληνικής Προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση!


Απλά μένει πιστός ο άνθρωπος στο ρόλο του αρχηγού της απαξιωματικής αντιπολίτευσης!

Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2014

Μουσική Πρόταση: Ελληνο-καταλανική συνάντηση

Η Maria del Mar Bonet είναι μια τραγουδίστρια από τη Μαγιόρκα, η οποία τραγουδά στην καταλανική γλώσσα. Εδώ με τον Manolo Garcia τραγουδούν ζωντανά (στα καταλανικά) το ελληνικό τραγούδι “Η πιο καλή γκαρσόνα”, που ο τίτλος του είναι Bringem per Hipócrates (Προσφορά στον Ιπποκράτη).

Ο Καζαμίας του 2014

Δεν ξέρω τι θα φέρει το 2014. Πολλοί προβλέπουν ότι θα φέρει την αρχή της πολυπόθητης εξόδου από την κρίση και τα μνημόνια. Άλλοι πιστεύουν ότι θα φέρει την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ (να μην πω της Αριστεράς γιατί θα είναι ιεροσυλία). Μερικοί φοβούνται ότι θα είναι η χρονιά της μεγάλης κοινωνικής αναταραχής και της μεγάλης ανόδου της Ακροδεξιάς στη χώρα.

Εγώ ένα ξέρω, είμαι δηλαδή απόλυτα βέβαιος. Ότι δεν θα φέρει την αλλαγή νοοτροπίας που χρειάζεται ο τόπος. Ο λαϊκισμός θα συνεχίσει να θριαμβεύει στην πολιτική ζωή και όχι μόνο, ο ωχαδερφισμός και η δεπαναγα…άποψη θα εξακολουθήσει να είναι ο καθημερινός οδηγός στη συμπεριφορά της πλειοψηφίας των συμπολιτών μας, η υποκρισία και η πλήρης απουσία αυτοκριτικής θα συνενώνει και πάλι όλους εκείνους που έχουν την ευθύνη διαχείρισης των κοινών…

Όλα αλλάζουν γύρω μας και όλα μένουν ίδια…Βάδισμα σημειωτόν από μια κοινωνία, που για να μπορέσει να καλύψει το χαμένο έδαφος θα έπρεπε να τρέχει με χίλια…

Τρίτη 31 Δεκεμβρίου 2013

ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ

Με τις πιο θερμές μου ευχές για ένα ευτυχισμένο και δημιουργικό 2014!
Και μια Ελλάδα καλύτερη, δηλαδή με καλύτερους Έλληνες!

Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2013

Bleeding Edge του Thomas Pynchon

Το τελευταίο βιβλίο του Thomas Pynchon, που θεωρείται ίσως ο μεγαλύτερος εν ζωή συγγραφέας των Η.Π.Α. κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2013.

Ένα έργο που σίγουρα θα ενθουσιάσει τους φανατικούς του αναγνώστες, αλλά είμαι βέβαιος ότι θα προβληματίσει όλους εκείνους που θα προσπαθήσουν να τον διαβάσουν για πρώτη φορά.
Ο συγγραφέας του Gravity's Rainbow και του Against the Day επανέρχεται με ένα βιβλίο στο οποίο επιδιώκει να συνδυάσει όλα όσα χαρακτηρίζουν την αμερικάνικη ή για να είμαι πιο σωστός τη νεοϋορκέζικη “κουλτούρα” μέσα από μια ντεντεκτιβίστικη ιστορία με πρωταγωνίστρια μια γυναίκα και με ένα σημαντικό αριθμό δευτεραγωνιστών, που κάποιος πρέπει να προσπαθήσει αρκετά για να κρατήσει λογαριασμό για το ρόλο τους στην ιστορία. Όλα αυτά με φόντο την τρομοκρατική επίθεση της 11ης του Σεπτέμβρη του 2001 και με μια ισχυρή δόση θεωριών συνωμοσίας και του ρόλου της επίσημης και ανεπίσημης ηγεσίας των Η.Π.Α. στο γεγονός.

Πράκτορες, σκοτεινοί και αδίστακτοι επιχειρηματίες, κατάσκοποι, πειρατές του κυβερνοχώρου, ακτιβιστές και άλλοι πολλοί παρελαύνουν, ενώ οι αναφορές σε καλλιτέχνες, μουσικές επιτυχίες, κινηματογραφικά έργα και τηλεοπτικές σειρές είναι ατέλειωτες και προκαλούν δέος σε όποιον δεν είναι γνώστης των αμερικάνικων -και όχι μόνο- καλλιτεχνικών δρωμένων της τελευταίας πεντηκονταετίας.

Και βέβαια πρέπει να επισημανθεί, αφού παίζει καταλυτικό ρόλο στη δραματουργία του συγγραφέα, η καθοριστική παρουσία του διαδικτύου, όχι απλά αυτού που όλοι γνωρίζουμε, αλλά ενός βαθιά κρυμμένου και προστατευμένου κυβερνοχώρου, που είναι μόνο για τους “παρανοϊκούς” ειδήμονες και όπου η έννοια του χώρου και ιδιαίτερα του χρόνου είναι απόλυτα σχετικά και οι συνομιλίες ζώντων και πεθαμένων είναι όχι απλά επιθυμητή, αλλά επιβεβλημένη. 

Είναι ένα βιβλίο που για να κατανοηθεί και επομένως για να αγαπηθεί πρέπει να διαβαστεί με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας, με συνεχή αναζήτηση των με κρυπτικό τρόπο ερριμένων εδώθε και εκείσε αναφορών.

Θα μου πείτε: είναι αυτό η απόλαυση του διαβάσματος, αυτό που επιζητεί κανείς όταν ανοίγει ένα μυθιστόρημα; 

Η άποψή μου είναι ότι αυτή ακριβώς είναι η κληρονομιά που άφησε ο James Joyce και που από τότε έχει βρει αξιόλογους μιμητές, ένας από τους οποίους είναι και ο Pynchon (όπως και ο DeLillo κατ’ εξοχήν και λιγότερο ο Franzen). Είναι απλά ένα άλλο είδος αναγνωστικής απόλαυσης, που απαιτεί πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή του αναγνώστη, που θα τη χαρακτήριζα ότι στοχεύει περισσότερο σε μια διανοητική και όχι τόσο αισθητική ικανοποίηση.

Και τι μας αφήνει στο τέλος η ανάγνωση του Bleeding Edge*; Που καταλήγει αυτή η τόσο πολυπλόκαμη ιστορία; Ας μην πω περισσότερα, για να μην αποθαρρύνω όσους θα επιθυμούσαν να μπουν στον κόσμο της Νέας Υόρκης του Pynchon. 

Και ας ρυθμίσουν ανάλογα το μέγεθος του καλαθιού τους σύμφωνα με τις εξαιρετικά άλλωστε υπερτιμημένες απαιτήσεις της νεοϋορκέζικης αγοράς.

* Η έκφραση “Bleeding Edge” χαρακτηρίζει, όπως εγώ τουλάχιστο το εξέλαβα, την τεχνολογία αιχμής, που εξελίσσεται με πολύ γοργό ρυθμό και επομένως ενέχει κινδύνους (οικονομικούς κυρίως αλλά όχι μόνο) για όσους την ενστερνίζονται.


Ο Thomas Pynchon γεννήθηκε το 1937 και ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά για την ιδιωτική ζωή του, αφού κάνει μεγάλη προσπάθεια να μένει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Δεν έχει καμιά επαφή με τα μίντια για 40 χρόνια περίπου. Οι μόνες φωτογραφίες του που κυκλοφορούν είναι από τα σχολικά του χρόνια και ο τόπος διαμονής του παραμένει άγνωστος.

Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

Καλό Ταξίδι στο Νίκο Δημητράτο!

Έφυγε από τη ζωή μια αυθεντική φωνή, που πολλούς από μας σημάδεψε εκεί στα χρόνια μετά τη χούντα. Ο Νίκος Δημητράτος.

Εδώ σε δύο από τις καλύτερες εκτελέσεις του πρώτα στο τραγούδι "Αυτές οι ξένες αγκαλιές" του Ηλία Ανδριόπουλου, σε στίχους του Μάνου Ελευθερίου, που έγινε πιο πολύ γνωστό από τη φωνή της Άλκηστης Πρωτοψάλτη και στη συνέχεια στο " Ήρθε ο καιρός" του Σταύρου Ξαρχάκου σε στίχους του Νίκου Γκάτσου.

Το πρώτο από τα δύο σας το πρότεινα πρόσφατα με τη φωνή της Θεοδώρας Μπάκα, αλλά νομίζω ότι αξίζει να ακουστεί ξανά.








Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2013

Η Λέξη της Χρονιάς για το 2013

Κάποια ιστολόγια προκηρύσσουν κάθε χρόνο διαγωνισμό για τη Λέξη της Χρονιάς, εκείνη δηλαδή που κυριάρχησε στα μίντια και τα στόματα των ανθρώπων στη διάρκεια του χρόνου. 

Ένας τέτοιος διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και στο ιστολόγιο “Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία”. 

Εκεί αναφέρεται ότι: 
“Δεν νομίζω πάντως να δυσκολευτούμε να βρούμε και φετινές λέξεις -ίσως το πιο δύσκολο θα είναι να μη βρούμε δυσοίωνες λέξεις. Χωρίς να θέλω να σας επηρεάσω, μερικές προφανείς επιλογές είναι θαρρώ το πρωτογενές πλεόνασμα (κάνουμε δεκτές και σύμπλοκες λέξεις), το σαξές στόρι  (γίνονται δεκτοί και ξενικοί όροι), η διαθεσιμότητα και η κινητικότητα που βέβαια, ενώ ήταν λέξεις από ουδέτερες έως θετικές έχουν εξελιχτεί σε απαίσιες, φυσικά οι απολύσεις και (θα το δεχτούμε κι αυτό, αφού είναι ένας όρος) ο ενιαίος φόρος ακινήτων.  Και μια και είπαμε για ακίνητα, πολύ ακούστηκαν επίσης οι πλειστηριασμοί (και πρώτης κατοικίας) και φοβάμαι μήπως ακουστούν περισσότερο τη χρονιά που έρχεται.”
Η προθεσμία για την υποβολή προτάσεων έχει λήξει και η ψηφοφορία είναι ήδη σε εξέλιξη μέχρι και την παραμονή της πρωτοχρονιάς.
Είναι ευνόητο ότι οι άνθρωποι με τους όρους και τις προθεσμίες που έβαλαν έχασαν το μεγάλο κελεπούρι ή ίσως ο Βενιζέλος τους τη φύλαγε για το τέλος.
Δεν υπάρχει αμφιβολία: η λέξη “εκτσογλανισμός” είναι η λέξη της χρονιάς για το 2013!

Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2013

Μουσική Πρόταση: Iyeoka- Simply Falling

H Iyeoka Okoawo είναι μια Νιγηρο-αμερικανή ποιήτρια και τραγουδίστρια με έντονη κοινωνική-ακτιβιστική δράση.



Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013

Ζωή...

Ένας ενδιαφέρων χαρακτηρισμός της ζωής:

Ζωή. Πλέρια και όχι αρκετή. Ο φόβος ότι θα τελειώσει κάποια μέρα και ο φόβος ότι αύριο θα είναι το ίδιο με το χθες.


Από το “Ο Ράμπιτ είναι πλούσιος” του John Updike.

Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

Αν τραβάς φωτογραφίες μάλλον θα ξεχάσεις αυτά που βλέπεις!

Σας παραθέτω τα συμπεράσματα μιας μελέτης, που εξέτασε τις διαφορές στην ακρίβεια των αναμνήσεων των επισκεπτών ενός Μουσείου, ανάλογα με το αν έπαιρναν φωτογραφίες των πινάκων ή αν απλά τους παρατηρούσαν. Η εξέταση έγινε την επόμενη μέρα από την επίσκεψη.

1) Οι επισκέπτες του Μουσείου που φωτογράφιζαν τους πίνακες κρατούσαν λιγότερο στο μυαλό τους το περιεχόμενο από εκείνους που απλά τους παρατηρούσαν.

2) Αυτό μπορούσε να μεταβληθεί, εάν αυτοί που φωτογράφιζαν στη συνέχεια έβρισκαν το χρόνο να ασχοληθούν και να παρατηρήσουν τις φωτογραφίες.

3) Αυτοί που έκαναν ζουμ σε ορισμένες λεπτομέρειες των πινάκων κρατούσαν στη μνήμη τους περισσότερα στοιχεία, όχι απλά από τα σημεία στα οποία έκαναν ζουμ, αλλά συνολικά από τους συγκεκριμένους πίνακες.


Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό Psychological Science.

Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2013

Η ζωή και το έργο ως παράδειγμα…

Ο Βάσκος συγγραφέας Sabino Arana (1865-1903) θεωρείται ο πατέρας του βασκικού εθνικισμού, αφού υπήρξε άλλωστε ο ιδρυτής του Βασκικού Εθνικιστικού Κόμματος.   

Στο τελευταίο του έργο Libe, αναφέρεται σε μια νέα από τη χώρα των Βάσκων, που προτιμά να πεθάνει παρά να παντρευτεί έναν Ισπανό.


Ο ίδιος παντρεύτηκε μια απλή χωριάτισσα από τη χώρα του κυρίως για την “καθαρότητα του αίματός της”. Όταν ο Arana πέθανε, η γυναίκα του δεν έχασε πολύ χρόνο και παντρεύτηκε έναν Ισπανό αστυνομικό.

Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2013

Μουσική Πρόταση: Barcarole του Jaques Offenbach

Ένα όμορφο κομμάτι του Γαλλογερμανού συνθέτη Jaques Offenbach (1819-1880) από τις Anna Netrebko (Ρωσσία, soprano) και Elina Garanca (Λιθουανία, mezzo-soprano). 

Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2013

Δύση...

Η χθεσινή δύση του Ήλιου, από το iPhone μου

Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013

Τι ωραία που είναι....

Τι ωραία που είναι να έχεις ψευδαισθήσεις! Να έχεις την πίστη ότι αυτό το κακό συνονθύλευμα που μας κυβερνά σήμερα θα αντικατασταθεί από μια προοδευτική κυβέρνηση, που θα κάνει τη χώρα να ορθοποδήσει! Να φαντασιώνεσαι ότι από την μετριότητα και τα στείρα μυαλά μπορούν να ανθίσουν σκέψεις και ιδέες! Να επαναλαμβάνεις τα τσιτάτα του μεγάλου διανοητή και να συγκινείσαι-αν είναι δυνατόν- από αυτά. 
Αλλά έτσι είναι φτιαγμένος ο άνθρωπος. Γελαστός και πάντα γελασμένος! 

Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2013

The Corrections του Jonathan Franzen

Θεωρώ τις “Διορθώσεις” το καλύτερο μέχρι τώρα βιβλίο του Franzen, σίγουρα καλύτερο από το πιο πρόσφατο “Freedom”. 

Πρόκειται για την ιστορία μιας οικογένειας που ζει στις μεσοδυτικές Η.Π.Α., της οποίας την πορεία ακολουθεί στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα. Μέσα από τη διήγηση αυτή ο συγγραφέας βρίσκει την ευκαιρία να σχολιάσει όλες τις εκφάνσεις της ζωής στις Η.Π.Α. για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, με ιδιαίτερη έμφαση στις οικονομικές εξελίξεις και τις “διορθώσεις”, που κατά διαστήματα είχαν επιχειρηθεί.

Ακόμη πιο σημαντικές ήταν όμως οι προσπάθειες για “διορθώσεις”, που οι πέντε πρωταγωνιστές του βιβλίου προσπαθούν να κάνουν στην πορεία της ζωής τους. O Alfred και η Enid και τα παιδιά τους, ο Gary, ο Chip και η Denise. Ιστορίες ζωής, που παρά το δραματικό στοιχείο, το απαραίτητο για τη συγγραφή ενός μυθιστορήματος, δεν απέχουν καθόλου από την πραγματικότητα και θα μπορούσαν να είναι στοιχεία παρμένα από αληθινές βιογραφίες.

Κεντρικός ιστός της ιστορίας είναι η προσπάθεια της Enid να συγκεντρώσει όλη την οικογένεια για τα Χριστούγεννα, που όλοι λίγο-πολύ ξέρουν ότι θα είναι τα τελευταία που θα κάνουν όλοι μαζί.

Το μεγάλο ταλέντο του Franzen στο λόγο και η εξαιρετική δυνατότητα ανάλυσης -μέχρι κορεσμού θάλεγα- των πέντε τόσο διαφορετικών χαρακτήρων των πρωταγωνιστών του είναι αναμφισβήτητα τα μεγάλα πλεονεκτήματα του έργου. Διαβάζοντάς το έχεις την εντύπωση ότι βλέπεις τους ανθρώπους αυτούς απέναντί σου, καθώς επιχειρηματολογούν και δεν μπορείς να μην τους συμπαθήσεις, όσο κι αν γνωρίζεις ότι όλες τους οι προσπάθειες να “διορθωθούν” είναι καταδικασμένες να αποτύχουν. 

Το βιβλίο κυκλοφόρησε το 2001 και έχει πάρει δυο σημαντικά βραβεία στις Η.Π.Α. Έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες (και στα ελληνικά), ενώ έχει γυριστεί και ταινία το 2012.

Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2013

Τάσος ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ... Η μεγάλη νοσταλγία

Τ` άλλα ειπώθηκαν σιγανά σαν προσευχή: "Φίλιππε,
        θεία Ρόζα, Άννα..."
αλλά τι σημασία έχουν τα ονόματα αφού είμαστε όλοι
       ξένοι και το σκοτάδι έρχεται καθώς νυχτώνει
αν όχι για να κρύψει κάποιο μεγάλο μυστικό.

Ω απέραντη νοσταλγία για κάτι που πότε δεν ζήσαμε
                        κι όμως αυτό υπήρξε όλη η ζωή μας...


Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

Επίσημη γλώσσα της Ευρώπης



The European Commission has just announced an agreement whereby English will be the official language of the European Union rather than German, which was the other possibility. 

As part of the negotiations, the  British Government conceded that English spelling had some room for  improvement and has accepted a 5- year phase-in plan that would become  known as "Euro-English". 

In the first year, "s" will  replace the soft "c".. Sertainly, this will make the sivil servants jump  with joy. The hard "c" will be dropped in favour of "k". This should  klear up konfusion, and keyboards have one less letter.

There  will be growing publik enthusiasm in  the sekond year when the troublesome "ph" will be replaced with "f"..  This will make words like fotograf 20%  shorter. 

In the 3rd year, publik akseptanse of the new spelling be expekted to reach the stage where more komplikated changes are possible. 

Governments will enkourage the removal of double letters which have always ben a deterent to akurate  speling. 

Also, al wil agre that the horibl mes of the silent "e" in the languag is disgrasful and it should go  away. 

By the 4th yer people wil be reseptiv to steps such  as replasing "th" with "z" and "w" with "v". 

During ze fifz  yer, ze unesesary "o" be dropd from  vordskontaining "ou"  and after ziz fifz yer, ve vil hav a reil  sensi bl riten styl. 

Zer vil be no mor trubl or difikultis and evrivun vil find it ezi TU understand ech oza. Ze drem of a united urop vil finali  kum tru. 

Und efter ze fifz yer, ve vil al be speking German like zey vunted in ze forst plas.

(Αναδημοσίευση)

Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2013

Μουσική Πρόταση: Αυτές οι ξένες αγκαλιές

Ένα όμορφο τραγούδι του Ηλία Ανδριόπουλου σε στίχους Μάνου Ελευθερίου. Εδώ από την Θεοδώρα Μπάκα από συναυλία της Ορχήστρας και Χορωδίας της ΕΡΤ στην Αρχαία Ολυμπία το 2008.
Η Θεοδώρα Μπάκα γεννήθηκε στη Λάρισα και έχει συνεργαστεί ως σολίστ με πολλές κλασσικές ορχήστρες. Μια ενδιαφέρουσα φωνή νομίζω.

Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2013

Ελεύθερη Βούληση...

Πρέπει να πιστεύουμε στην ελεύθερη βούληση. Δεν έχουμε καμιά άλλη επιλογή. 

Isaac Bashevis Singer*.

* Πολωνο-εβραιο-αμερικανός συγγραφέας (1902-1991)





Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2013

Άλλος για ΣΥΡΙΖΑ;

Κόλαφος για όλους αυτούς που θεώρησαν την παρότρυνση του Αλέξη Τσίπρα για ψήφο εναντίον της κυβέρνησης από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ σε πρόσκληση για αποστασία και ένταξη στο ΣΥΡΙΖΑ!

Ο Δημήτρης Ππαδημούλης το ξεκαθάρισε: Δεν θα μπουν αυτομάτως στα ψηφοδέλτια!  


Την επόμενη φορά θα μας πουν τη διαδικασία!

Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2013

Η βροχή και το φτύσιμο

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης είπε πριν από λίγο καιρό ένα από τα γνωστά του καλαμπούρια για τους κυβερνώντες. Ότι δηλαδή ενώ τους φτύνουν εκείνοι νομίζουν ότι βρέχει…

Με τα μυαλά που κουβαλάει, με αυτά που λέει και εκείνους που έχει δίπλα του, φοβάμαι ότι όταν έρθει η ώρα να κυβερνήσει θα ισχύσει για εκείνον το…αντίστροφο του καλαμπουριού του…


Ενώ θα βρέχει, εκείνος θα νομίζει ότι τον φτύνουν…..

Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2013

Με τον Κουβέλη ή με τον Καμμένο;

Πολύ κακό για το τίποτε, ή καπνός που δείχνει μεγάλη φωτιά; Τι ακριβώς κρύβεται πίσω από τη διαμάχη ανάμεσα στον δημοσιογράφο Βασίλη Μουλόπουλο και τον βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο; Πρόκειται για μια προσωπική αντιδικία, ή για την κορυφή ενός παγόβουνου που θα αποκαλυφθεί σύντομα;
Για όσους τον ξέρουν ο Μουλόπουλος δεν είναι τύπος που λέει κουβέντες στον αέρα. Ούτε από τους ανθρώπους που θα έστηναν έναν προσωπικό καυγά με κάποιον - το αντίθετο. Συνεπώς, η σοβαρή πλευρά αυτής της αντιπαράθεσης -στην οποία κατ’ ουσίαν ο Τσίπρας δεν πήρε θέση, άρα δικαίωσε τον Μουλόπουλο- είναι άλλη. Είναι η πολιτική πλευρά. Και αυτή η πλευρά δεν μπορεί παρά να έχει ένα και μόνο ζητούμενο: τις σχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ με τον Πάνο Καμμένο και το κόμμα του. Από όσα λέει κατά καιρούς ο -εξαίρετος ως συγγραφέας, αλλά άπειρος ως πολιτικός και αθυρόστομος ως συνομιλητής- Τατσόπουλος, το σημαντικό είναι το τελευταίο: αν τίθεται θέμα κυβερνητικής συνεργασίας του ΣΥΡΙΖΑ με τον Καμμένο, παίρνει το καπελάκι του και φεύγει. Επ’ αυτού τα ερωτήματα είναι δυο.
Πρώτο. Άδικο έχει; Ποιος άνθρωπος που εντάχθηκε σε ένα κόμμα σαν τον ΣΥΡΙΖΑ, βάσει των δημοκρατικών του πεποιθήσεων, δεν θα αισθανόταν ότι προσβάλλεται από τη συναλλαγή με ένα κόμμα σαν τους ΑΝΕΛ; Και ποιος δεν αντιλαμβάνεται ότι δεν είναι μόνο ο Τατσόπουλος που σκέφτεται έτσι αλλά πολλοί ακόμη και κυρίως πολλοί ψηφοφόροι. Αν είναι κάποιος να φύγει από τον Βενιζέλο επειδή συνεργάζεται με τον Σαμαρά, για να πάει στον Τσίπρα που θα συνεργάζεται με τον Καμμένο, να μένει το βύσσινο.
Το δεύτερο ερώτημα είναι αν πραγματικά ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κατά νου μια τέτοια συνεργασία. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν την έχει αποκλείσει, αντίθετα υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι δεν θα τον ενοχλούσε. Και εδώ υπάρχει σοβαρό θέμα. Αν νομίζουν στην Κουμουνδούρου ότι για την εξουσία μπορούν να συμμαχήσουν ακόμη και με τον διάβολο, δικαίωμά τους. Αλλά αυτό πρέπει να το ξεκαθαρίσουν από τώρα και πάντως προεκλογικά.
Είναι θέμα εντιμότητας απέναντι στο εκλογικό σώμα. Θα είναι αδιανόητο να ψηφίσει κάποιος τον ΣΥΡΙΖΑ για να έχει μια δημοκρατική κυβέρνηση με τον Τσίπρα και την επόμενη να βρεθεί με τον Καμμένο συγκυβερνήτη. Τα περί αντιμνημονιακών μετώπων είναι για τα πανηγύρια. Όλοι ξέρουν ότι αυτές τις θεωρίες καμία κυβέρνηση, καμίας απόχρωσης, δεν μπορεί να τις υποστηρίξει. Άλλα αυτό είναι άλλη υπόθεση.
Θέλοντας, ή όχι, λοιπόν ο Τατσόπουλος έβαλε το δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων. Και αν η σκληρή απάντηση του έμπειρου Μουλόπουλου υποδηλώνει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν επιθυμεί να ανοίξει αυτό το θέμα, απλώς το κάνει μεγαλύτερο. Οπότε είναι τώρα η ώρα να πάρει θέση ο ίδιος ο επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ.
Δεν μπορεί από τη μια να καλεί την υπόλοιπη Αριστερά να συγκυβερνήσουν και από την άλλη να κρατάει ζεστό τον Καμμένο για να τον χρησιμοποιήσει αν δεν του βγαίνουν οι ψήφοι μετεκλογικά για να σχηματίσει κυβέρνηση. Εκτός των άλλων είναι και βλασφημία να εξισώνεται το ενδεχόμενο να συνεργαστεί με τον Κουβέλη με το ενδεχόμενο να συνεργαστεί με τον Καμμένο αν πράγματι θεωρεί ότι είναι φορέας αριστερών αξιών και αντιλήψεων. Ή όχι;

Άρθρο του Γιώργου Λακόπουλου στο Protagon.gr

Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Πήδα Παλικάρ’

Βράχος και περιοχή με το όνομα “Πήδα παλικάρ’” υπάρχει στην παραλία του Αιγαίου κάτω από το χωριό Νεοχώρι κοντά στα ερείπια ενός παλιού κάστρου, που λέγεται Εβραιόκαστρο (προέρχεται μάλλον από τη λέξη “Ωραιόκαστρο”).

Εκεί οι κολίγοι του μοναστηριού της Παναγιάς της Πλάκας και άλλοι χωρικοί αγανακτισμένοι από την καταπίεση των 30 καλόγερων, αφού τους συνέλαβαν τους έπνιξαν στο Αιγαίο ρίχνοντάς τους στη θάλασσα από ένα θεόρατο βράχο 30 μέτρων. Αυτά έγιναν γύρω στα 1700 μΧ. 

Προφανώς η τοπωνυμία προήλθε από την κοροϊδευτική φράση, που ακολουθούσε το ρίξιμο καθενός από τους καλόγερους στη θάλασσα.

Αυτά τα αναφέρει η τοπική παράδοση και έχουν δημοσιευτεί σε τοπικές εφημερίδες του Βόλου.

Εγώ τα διάβασα στο βιβλίο “Τα Παλιόκαστρα του Πηλίου” του Κώστα Λιάπη.


Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2013

Answers for Aristotle του Massimo Pigliucci

Πως η Επιστήμη και η Φιλοσοφία μπορούν να μας οδηγήσουν σε μια ζωή με περισσότερο νόημα.

Ο παραπάνω υπότιτλος περιγράφει με ακρίβεια το αντικείμενο του συγκεκριμένου βιβλίου. 

Ο συγγραφέας, γεννημένος το 1964,  είναι Καθηγητής Φιλοσοφίας, αλλά έχει σπουδάσει παράλληλα και Βιολογία. Είναι δεδηλωμένος πολέμιος της ψεδο- επιστήμης και του δόγματος της δημιουργίας της ζωής από ένα υπερφυσικό ον και υπέρμαχος της σημασίας της επιστήμης.
Ο συνδυασμός των ιδιοτήτων του φιλοσόφου και του επιστήμονα τον βοηθά να αντιμετωπίζει με σφαιρικό τρόπο τα μεγάλα προβλήματα της ζωής, από την εξήγηση των φαινομένων γύρω μας μέχρι τη θέση του καθενός μας στον κόσμο. 

Η αναφορά στον Αριστοτέλη οφείλεται στο ότι ήταν από τους πρώτους, που για να απαντήσει στα μεγάλα ερωτήματα που απασχολούν ανέκαθεν τον σκεπτόμενο άνθρωπο, χρησιμοποίησε παράλληλα τη φιλοσοφία και την επιστήμη. Είναι εκείνος που προσδιόρισε τον όρο “ευδαιμονία”, ως το σκοπό της ζωής, έναν όρο που έχει έντονο ηθικό περιεχόμενο, σε αντίθεση με τον όρο ¨ευτυχία”, ο οποίος έχει περισσότερο συγκινησιακό περιεχόμενο.  Ο συγγραφέας επιδιώκει με το βιβλίο αυτό να απαντήσει στα ερωτήματα, που πρώτος έβαλε ο μεγάλος Έλληνας φιλόσοφος, χρησιμοποιώντας την πρόοδο που έχει γίνει μέχρι σήμερα στην επιστήμη και στη φιλοσοφία, ιδιαίτερα βέβαια στην πρώτη, για να πετύχει τον φιλόδοξο στόχο του.

Δεν αποδέχεται απόλυτα την άποψη ότι η επιστήμη πρέπει να είναι ο μόνος μας οδηγός στην αναζήτηση ενός “ηθικού” τρόπου ζωής, αλλά πιστεύει ότι όπως η φιλοσοφία πρέπει να ακουμπά στις ανακαλύψεις της επιστήμης έτσι και η επιστήμη οφείλει να πορεύεται με βάση τις ηθικές αρχές μιας φιλοσοφίας, που να βασίζεται στη δυνατότητα λογικής σκέψης και όχι στο μυστικισμό και την υπερφυσική. 

Πιστεύει επίσης -και παρουσιάζει σημαντικά πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα- ότι η ¨ηθικότητα” του ανθρώπου έχει βιολογική και εξελικτική βάση και επομένως ότι δεν χρειάζεται ένα υπερφυσικό Ον και μια θρησκεία για να είμαστε ηθικοί άνθρωποι και να φερόμαστε σωστά. 

Ένα βιβλίο προβληματισμού που δεν ξέρω αν θα μας οδηγήσει στην ευδαιμονία, αλλά σίγουρα μας φέρνει κοντύτερα στην προσπάθεια για αυτογνωσία. 



Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2013

Wool του Hugh Howey

Μια ιστορία επιστημονικής φαντασίας, που περιγράφει ένα ζοφερό μέλλον, όπου οι λιγοστοί απόγονοι όσων επιβίωσαν από την παγκόσμια καταστροφή, ζουν σε υπόγειες κάθετες κατασκευές, που εκτείνονται σε βάθος 150 ορόφων. Απομονωμένοι οι κάτοικοι του καθενός από αυτά τα “σιλό” και αγνοώντας την ύπαρξη των άλλων, κυβερνιούνται από ελάχιστους αδίστακτους γνώστες της αλήθειας, που τους κρατούν στην άγνοια αυτή και που φροντίζουν να στείλουν στο θάνατο, όσους γίνονται επικίνδυνοι, επειδή υποψιάζονται την αλήθεια ή επειδή ξεσηκώνονται στην ανούσια ζωή, που τους έχει επιβληθεί.

Η έσχατη τιμωρία επιβάλλεται με μια “ιεροτελεστία”, που ονομάζεται “καθάρισμα”, και που υποχρεώνει τους μελλοθάνατους να εξέλθουν στο μολυσμένο περιβάλλον του πλανήτη, που είναι ασύμβατο με τη ζωή, φορώντας ειδικές στολές, που τους εξασφαλίζουν κάποια λεπτά ζωής, ίσα-ίσα για να καθαρίσουν τους φακούς, που προβάλλουν από την επιφάνεια των υπόγειων κατασκευών και που επιτρέπουν στους έγκλειστους κάποια περιορισμένη και απόλυτα ελεγχόμενη θέα του άμεσου περίγυρου.

Τα πράγματα παίρνουν μια διαφορετική τροπή όταν ένας μελλοθάνατος βρίσκει τον τρόπο να ξεφύγει αυτή την προδιαγεγραμμένη μοίρα και ανακαλύπτει τη φοβερή αλήθεια. Τα γεγονότα στη συνέχεια ακολουθούν μια πιο γοργή πορεία, με την ποιότητα της γραφής να πορεύεται δυστυχώς ανάστροφα. Γενικά είναι ένα άνισο έργο, με κάποιες εξαιρετικές σελίδες, αλλά και πολλές μέτριες έως κακές. 

Αυτό ίσως εξηγείται από τον τρόπο που γράφτηκε το έργο. Στην αρχή ήταν μια σύντομη ιστορία 60 σελίδων, που ο συγγραφέας διέθεσε δωρεάν στο διαδίκτυο. Μπροστά στην απαίτηση των αναγνωστών να δοθεί συνέχεια αποφάσισε να επεκτείνει το έργο στην τελική του μορφή, που έχει περίπου 500 σελίδες.

Ένα ενδιαφέρον έργο, για όσους βέβαια αρέσκονται σε τέτοιες ιστορίες. 
Και παραμένει βέβαια η βασική απορία γιατί άραγε υπάρχει αυτός ο κανόνας της απαισιοδοξίας, όταν αναλογίζονται οι συγγραφείς το μέλλον. Αυτή η “βεβαιότητα” σίγουρα κάτι σημαίνει. Ότι δηλαδή έχουμε σαφή επίγνωση της πορείας μας προς την καταστροφή, την οποία απλά φροντίζουμε να επιταχύνουμε!





Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2013

Μουσική Πρόταση: Η Κορδέλα

Τραγουδά η μεγάλη Βίκυ Μοσχολιού, σε μουσική Δήμου Μούτση και στίχους Γιάννη Λογοθέτη.