H Monica Zetterlund (1937-2005) ήταν μια Σουηδή ηθοποιός και τραγουδίστρια, που διακρίθηκε ιδιαίτερα για τη συνεργασία της με σπουδαίους καλλιτέχνες της τζαζ. Εδώ στο Monicas Vals με το τρίο του Bill Evans.
)

Θα πίστευε κανείς ότι (η ηδονή) στα χρόνια που ακολούθησαν, είχε όλον τον καιρό να μεταπηδήσει από τους οραματισμούς του ποιητή στο στίβο της καθημερινής ζωής. Δυστυχώς. Φοβούμαι ότι δεν έχει μετακινηθεί από κει. ´Οπως και να το κάνουμε, και παρά την υποτιθέμενη πρόοδο, η κακομεταχείριση της ηδονής διαρκεί ως τις μέρες μας χωρίς ανάπαυλα. Την ομιλία των σωμάτων οι κοινωνίες φρόντισαν ανέκαθεν, σαν ευσεινήδητες τηλεφωνήτριες, να τη συνδέουν με τη χυδαιότητα. Κι όταν, επαναστατώντας, ένας Μαρκήσιος ντε Σαντ τολμά μια μέρα ν' αδράξει τα σύρματα, είναι για να μας συνδέσει με κάτι εξίσου απαράδεκτο: τη βιαιότητα. Πάλι τα ίδια. Ο νοσηρός ρασοφόρος και ο νοσηρός ελευθεριαστής δίνουν τα χέρια, ώστε όλα εκείνα τα παθητικά κρυφοψυθιρίσματα, όλες εκείνες οι υπέροχες μικρές κραυγές, αντί να ευφράνουν τη συνείδησή μας, να την ταράξουν. Σίγουρα, και παρά τη θέληση του Θεού, δεν είμαστε καμωμένοι για να εισπράττουμε προκαταβολές Παραδείσου.
Κύριος πρωταγωνιστής είναι ένας ανταποκριτής τύπου, ο Eléazard von Wogau, που έχει ουσιαστικά αποσυρθεί κάπου στα βορειοανατολικά της Βραζιλίας και που έχει αποξενωθεί από τη γυναίκα του, μια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου παλαιοντολόγο, που έχει φύγει με μικρή επιστημονική συντροφιά σε μια απόμακρη περιοχή του Αμαζονίου σε αναζήτηση παλαιολιθικών ευρημάτων και τη δεκαοχτάχρονη κόρη του που είναι φοιτήτρια σε ένα μικρό Πανεπιστήμιο και ζει μια έντονα ερωτική ζωή, χωρίς κανένα φραγμό.
Θα σου πουν με εκατό τρόπους, κάποιους υπαινικτικούς και κάποιους όχι, ότι πρέπει να συνεχίσεις να σκαρφαλώνεις και ποτέ να μην είσαι ικανοποιημένος εκεί που είσαι, ποιος είσαι και τι κάνεις. Υπάρχουν ένα εκατομμύρια τρόποι να πουλήσεις τον εαυτό σου και σου υπόσχομαι ότι θα ακούσεις γι’ αυτούς.
Τέλειωσα μόλις το 10ο βιβλίο της σειράς αστυνομικών μυθιστορημάτων του Νορβηγού Jo Nesbo, μιας σειράς που έχει σαν ήρωα τον ντετέκτιβ Harry Hole, έχοντας προηγουμένως διαβάσει και όλα τα προηγούμενα.
Επιμένει, όμως, επιβιώνει από τις πιο απίθανες καταστάσεις, ενώ αγαπητοί του συνάδελφοι πληρώνουν το τίμημα της καταδίωξης των κατά συρροήν εγκληματιών.
Πόσο αλλάζει η ζωή μιας οικογένειας όταν ο δεκατετράχρονος μοναχογιός της κατηγορηθεί για το φόνο ενός συμμαθητή του;
Μπορούν οι γονείς να αντέξουν την πιθανότητα να είναι ο γιος τους δολοφόνος; Έχουν άραγε ευθύνη για τις πράξεις του;
Ένας Ευρωπαίος με θολό παρελθόν γράφει ένα είδος ημερολογίου ζώντας πια σε μια αφρικανική χώρα. Τον κυνηγούν οι Ερινύες εξ αιτίας κάποιων απροσδιόριστων “εγκλημάτων” που έκανε πολλά χρόνια πριν, όταν ακόμη ζούσε στην πατρίδα του.
Κάπως έτσι κυλάει το βιβλίο του Καχτίτση. Έχει πάρει καλές κριτικές, ίσως επειδή παρόμοια έργα λείπουν από την ελληνική πεζογραφία. Η γλώσσα του θάλεγα ότι είναι άνιση και μερικές φορές ξενίζει τον σημερινό αναγνώστη, κάτι που ίσως οφείλεται και στη χρονική απόσταση από το χρόνο συγγραφής του έργου, το οποίο πρωτοκυκλοφόρησε το 1964. Ίσως έπαιξε ρόλο και η επί μακρόν διαμονή του στο εξωτερικό, όπου άλλωστε έγραψε και τον Εξώστη.