Τρίτη 2 Μαΐου 2017

Ποίηση


Ο Ι  Θ Υ Ρ Ε Σ
του Γ. Θ. Βαφόπουλου

Κρούω και τούτη τη θύρα.
Ο σιωπηλός θυρωρός υποκλίνεται,
τραβώντας το μάνταλο πρόθυμος.
Και πίσω μου πάλιν ακούγεται
ο τελευταίος ασπασμός των θυρόφυλλων.
Κι’ άλλη μια θύρα, κι’ ακόμα μιαν άλλη.
Το ίδιο ανοίγονται πρόθυμα,
το ίδιο στριγγλίζει το μετάλλινο φίλημα.
Πόσες θύρες νάχω τάχα περάσει
στον απέραντο τούτο διάδρομο;
Πόσα φράγματα εγκάρσια,
στην επάλληλη διαδοχή τους,
έκλεισαν πίσω μου;
Οι γυμνοί τοίχοι παράλληλοι τρίβουν
την παγωμένη τους ράχη
στης ανοιχτής μου παλάμης το ψάξιμο.
Κρυώνω. Και χτυπώ την επόμενη θύρα.
Κρυώνω. Και χτυπώ την επόμενη.
Τω κρούοντι ανοιγήσεται.
Όμως δεν αρκεί
της θύρας μονάχα το χτύπημα.
Δεν αρκεί του σιωπηλού θυρωρού

η πρόθυμη υπόκλιση.

Δευτέρα 1 Μαΐου 2017

Μας δουλεύουν άγρια!

Πρωτομαγιά σήμερα και ευχές για Καλό Μήνα σε όλους.

Μέρα για ένα αγαπημένο "επαναστατικό" τραγούδι μιας άλλης εποχής, με μια μεγάλη απούσα σήμερα, τη Μαρία Δημητριάδη.

Σάββατο 29 Απριλίου 2017

`Οδυσσέας Ελύτης: Τα Δημόσια και τα Ιδιωτικά (απόσπασμα)

ΤΩΡΑ ΟΙ ΤΡΙΛΙΕΣ ΤΩΝ ΠΟΥΛΙΩΝ που άκουγα τα ξημερώματα πρέπει να 'χουν φτάσει μακριά, να τρέχουν μια δω μια κει και να συρράπτουν τα κομματάκια της πραγματικότητας, τέτοιας που την εκαταντήσαμε. Να μπορούν οι θεοί να διαβάσουν τι γίνεται δω πέρα. Στα πλαϊνα μου τραπέζια οι ντόπιοι αυτοί έχουνε πέσει με τα μούτρα στις εφημερίδες που μόλις έφερε το μεσημεριανό αεροπλάνο. Μυστήριοι άνθρωποι. Τους ξέρω χρόνια, τους παρακολουθώ, τους μελετώ σαν να 'τανε πειραματόζωα. Στις κοινωνικές τους σχέσεις, τις οικογενειακές αλλά και τις έπαγγελματικές, συμπεριφέρονται με μιαν ευθύτητα και μια ψυχική εύγένεια που μαρτυρούν κοιτάσματα χρυσού στο προγονικό τους υπέδαφος.

Η κρίση τους είναι καθαρό μαχαίρι. Κόβει τα πράγματα σε καλά και κακά, μαύρα και άσπρα, όπως μας τα 'μαθε η μάνα μας. Έτσι όμως κι έμπλακούν στα συνθήματα που τους προσφέρουν με τον δικό τους, δόλιο τρόπο οι πολιτικές παρατάξεις, η καθαροσύνη αυτή χάνεται. Και τα μεν και τα δε είναι όλα καλά εάν βρίσκονται από το μέρος μας και όλα κακά εάν βρίσκονται από το άλλο. Δεν υπάρχει τρόπος να χωριστούν αλλιώς. Ούτε κανείς βιοχημικος η όφθαλμολόγος θα μπορούσε να μας εξηγήσει πως γίνεται τόσο ετερόκλητα πράγματα ν' αποκτούν έξαφνα το ίδιο χρώμα και να θολώνουν το ίδιο μυαλό. Και το ωραίο είναι ότι σε τελικήν ανάλυση, τη νύφη την πληρώνεις εσύ, που βρίσκεσαι απ' τους απ' έξω. Δέν τολμάς να τραβήξεις μιαν άπο τις αξίες που πιστεύεις ότι ικανοποιούν την εθνική σου φιλαυτία, και βλέπεις να βγαίνουν μαζί της ενα σωρό άνθρωποι των χρηματιστηρίων, που ανεβοκατεβαίνουν στην κόλαση όπως στο σπίτι τους. Δεν κοτάς ν' άγγίξεις μιαν απο τις αξίες που ικανοποιούν τα αισθήματά σου για κοινωνική δικαιοσύνη, και βρίσκεσαι να «κάνεις πορεία» μ' έναν συρφετό άνθρώπων που δεν έχουν δική τους σκέψη αλλά την περιμένουν από τον καθοδηγητή τους.

Έτσι όμως η ψυχή μας υποχρεώνεται να κυλήσει πάνω σε δύο γραμμές που αδυνατουμε να παραλληλίσουμε. Ο εκτροχιασμός είναι αναπόφευκτος. Θεέ μου! Κι εγώ που ονειρευόμουν να παραλληλιστούν άλλου είδους γραμμές, κι απέβλεπα στις συντεταγμένες του γυμνού σώματος και της δικαιοσύνης, της άλκης και της ιερότητας, του παρθενικού και του ηδυπαθούς! Που ζητούσα να καθαγιασθούν πρώτα μέσα στο άδυτον του κάθε ιδιώτη τα «κοινα», και έτσι μόνον να γίνουν κανόνες ζωής για όλους, με το ίδιο ήθος και την ίδια δύναμη.

Ουτοπία; Μπορει, γιατί οχι; μια εκδοχή ανάμεσα στις άλλες είναι κι αυτή, μόνο που έχει λιγότερες πιθανότητες. Κι ύστερα κακολογούν τους ποιητές ότι δεν έχουν τη δυναμη ν'
αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα, μόνον κάθονται και ρεμβάζουν. Καλά κάνουν. Να βάζεις με το νού σου αβρά πράγματα, και μάλιστα να τα βλέπεις απ' την ανάποδη, χρειάζεται να 'σαι σκληρός. Η μήπως αδιάφορη και σκληρή δε δείχνει πάντα να είναι μέσα στις συμφορές μας η φύση; Μα είναι; 'Η ζητάει τ' άδύνατα; Να εκπληρώσει τον προορισμό της, χωρίς ν' αφεθεί να κλονιστεί από το χτυποκάρδι μας; Αυτό είναι. Το 'νιωσα δυνατά στον πόλεμο, πάνω στην υποχώρηση του '41, μέσα στο φούντωμα της άνοιξης, όταν έδινα βουτιά στα ριζά τών ολάνθιστων σύδεντρων για να καλυφθώ από τα γερμανικά στούκας. Με το μάγουλο στο υγρό χώμα ζητούσα βοήθεια, συμπόνια, προστασία να μού ψιθυρίσουν αυτά τα μπουμπουκιασμένα κλωνιά έναν παρήγορο λόγο. Τίποτε. Το μόνο που ζητουσαν ήταν να μού υποβάλουν το «αιώνιο» που είχαν ταχθεί ν' άντιπροσωπεύουν. Έτσι ο ποιητής. Σκληρός. Και να ζητάει τ' αδύνατα.

Ω να μπορούσανε, λέει και τα οργανωμένα κράτη να διαμορφώσουν μια δημόσια ζωή με νόμους σαν αυτούς που διέπουν το άτομο. Να επιφοιτούσε στα κοινά η ψυχή, και μια διαταγή του υπουργείου Υγείας να ξαπόστελνε στα εργοστάσια επεξεργασίας απορριμμάτων όλες τις πενταροδεκάρες τών συμφερόντων, για να βγουν έστω και λίγα γραμμάρια ομορφιάς. Να έπαιρνε πότε πότε η συνεδρίαση του Κοινοβουλίου τις προεκτάσεις που παίρνει ενα δάκρυ οταν διαθλά τις αθλιότητες όλες κι απομένει να λάμπει σαν μονόπετρο. Κοντολογίς, να μπορούσαν και τη σημασία των λαών να τη μετράνε όχι από το πόσα κεφάλια διαθέτουνε για μακέλεμα, όπως συμβαίνει στις μέρες μας, αλλά άπ' το πόση ευγένεια παράγουν, ακόμη και κάτω από τις πιο δυσμενείς και βάναυσες συνθήκες, όπως ο δικός μας ο λαός στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, όπου το παραμικρό κεντητό πουκάμισο, το πιο φτηνό βαρκάκι το πιό ταπεινό εκκλησάκι, το τέμπλο, το κιούπι το χράμι όλα τους αποπνέανε μιαν αρχοντιά κατά τι ανώτερη των Λουδοβίκων. Τί σταμάτησε αυτά τα κινήματα ψυχής που αξιώθηκαν κι έφτασαν ως τις κοινότητες; Ποιός καπάκωσε μια τέτοιου είδους αρετή, που μπορούσε μια μέρα να μας οδηγήσει σ'ενα ιδιότυπο, κομμένο στα μέτρα της χώρας πολίτευμα; Όπου το κοινόν αίσθημα να συμπίπτει με κείνο τών αρίστων. Τι έγινε η φύση που μαντεύουμε αλλά δεν τη βλέπουμε; ο αέρας που ακούμε αλλά δεν τόν εισπνέουμε;


Κουράστηκα να τα λέω. Θα 'θελα να μην είχα πια τίποτα να πώ, αλλά πως, που νιώθω να 'μαι ακόμη γεμάτος, φορτωμένος με τόνους ανέμων, τσουβάλια Ιουλίων, καλαθούνες ανθέων... τα μώβ ξεχειλίζουν. Τα σκούρα μού κόβουν τους αγκώνες. Πολλά γαιώδη μουλιάζουν τα ρούχα μου. Άλλα, ελαφρότερα, γίνονται στοές, ρόπτρα, γεφυράκια, τρούλοι. Ανάγκη να ξεφορτώσω. Πως όμως, που αυτά πλέον έγιναν στοιχεία του οργανισμού μου; Έτσι και τ' άδειάσω, έσβησα.

Παρασκευή 28 Απριλίου 2017

Η εποχή των τριαντάφυλλων

Στον κήπο μας είναι η εποχή των τριαντάφυλλων, όλων των μεγεθών και των χρωμάτων.Ένα μικρό δείγμα....

Ποίηση

Ο  Π Λ Η Θ Υ Ν Τ Ι Κ Ο Σ  Α Ρ Ι Θ Μ Ο Σ
της Κικής Δημουλά

Ο έρωτας,
όνομα ουσιαστικόν,
πολύ ουσιαστικόν,
ενικού αριθμού,
γένους ούτε θηλυκού, ούτε αρσενικού,
γένους ανυπεράσπιστου.
Πληθυντικός αριθμός
οι ανυπεράσπιστοι έρωτες.

Ο φόβος,
όνομα ουσιαστικόν
στην αρχή ενικός αριθμός
και μετά πληθυντικός
οι φόβοι.
Οι φόβοι
για όλα από δω και πέρα.

Η μνήμη,
κύριο όνομα των θλίψεων,
ενικού αριθμού
μόνον ενικού αριθμού
και άκλιτη.

Η νύχτα,
Όνομα ουσιαστικόν,
Γένους θηλυκού,
Ενικός αριθμός.
Πληθυντικός αριθμός
Οι νύχτες.
Οι νύχτες από δω και πέρα.

Από την ιστοσελίδα Popaganda



Τρίτη 25 Απριλίου 2017

Δευτέρα 24 Απριλίου 2017

Ποίηση

DROWN

by Bianca Stewart

Last time we went swimming
The sea stood up and hugged you
As though you were responsible
For keeping it blue.


Παρασκευή 21 Απριλίου 2017

Πέμπτη 20 Απριλίου 2017

Διαβάζοντας....

Κάθε προσπάθεια να μιλήσουμε για πράγματα που αγαπάμε είναι καταδικασμένη σε αποτυχία.

Λόγια του Γάλλου φιλόσοσφου Roland Barthes  από το βιβλίο του Italo Calvino. “Why Read the Classics?”



Στο μυθιστόρημα έχουμε το μεγάλο προνόμιο να παρατηρούμε το πως οι άνθρωποι φαντασιώνονται τον εαυτό τους-πως κατασκευάζουν τον εαυτό τους μέσα από μύθους και φαντασίες και μετά διαλέγουν να καταστείλουν ή να ξεχάσουν αυτό το στοιχείο του εαυτού τους.

Από το βιβλίο του James Wood. “The Nearest Thing to Life.”


Τετάρτη 19 Απριλίου 2017

Ποίηση

In the Language

I cannot talk about the place I came from 
I do not want it to exist 
The way I knew it 
In the language of my captor
The keeper asks me why I 
Refuse him this 
I think to anyone who came from / The place I came from 
It would be obvious
but     / / I did not think my people 
Superior to other people    before 
The keeper's language has infected me 
I knew of     / / Few people
Beyond the people / I knew 
before and when I met new people
The first thing I assumed was 
they were just like me
Perhaps even relatives 
Who had before my birth been lost 
In the jungle or on the plain 
Or on the other side of the mountain
And so at first I thought the white men    / Were ghosts 
one spoke my language 
And said that he had spoken to my father 
I did not fear them
I thought they had been 
whitened by the sun    / Like bones    wandering 
I thought I could / Help them 
I thought they didn't
Know they were dead




Shane Mccrae

Shane McCrae is the author of four previous books of poetry: The Animal Too Big to Kill, Mule, Forgiveness Forgiveness, and Blood. He lives in Oberlin, Ohio.


Τρίτη 18 Απριλίου 2017

Φουρτουνιασμένο Αιγαίο....

Εικόνες από το Μυλοπόταμο...

Δευτέρα 17 Απριλίου 2017

Χρόνια Πολλά σε όλους!

Χαρούμενες Μέρες του Πάσχα. Με τη νέα γενιά των Ζουμπαίων….

Παρασκευή 14 Απριλίου 2017

Καλή Ανάσταση!


Του Δημήτρη Χαντζόπουλου, από την Καθημερινή

Πέμπτη 13 Απριλίου 2017

Καμμένοι από το Άγιο Φως!

Ευτυχώς που σύμφωνα με τη σαφή δήλωση του συντρόφου Καμμένου θα υποδεχτούμε πάλι με τιμές αρχηγού κράτους το Άγιο Φως! 

Έ ρε έρμη αριστερά τι άλλο έχεις να υποστείς για να παραμείνεις στην εξουσία!

Τετάρτη 12 Απριλίου 2017

Διαβάζοντας

Η τραγωδία του ανθρώπου, που δεν ήταν φτιαγμένος για τραγωδία. Αυτή είναι η τραγωδία του ανθρώπου.

Οι άνθρωποι εκτιμούν την Ιστορία σαν κάτι αργόσυρτο, αλλά η Ιστορία είναι ένα πολύ ξαφνικό πράγμα.


Αποσπάσματα από το “American Pastoral” του Philip Roth.

Τρίτη 11 Απριλίου 2017

Ποίηση

Β Ι Ο Γ Ρ Α Φ Ι Κ Ο  Σ Η Μ Ε Ι Ω Μ Α

του Δημήτρη Δασκαλόπουλου


Έχει μετέλθει πολλά επαγγέλματα.
Σε δύσκολες ώρες ιδιώτευσε
 ως μεσίτης πόθων και ως προξενητής
ανεκπλήρωτων ονείρων. Επιδόθηκε
στην εκμάθηση ξένων γλωσσών: της σιωπής,
των χρωμάτων, της αφής, της μουσικής,
των ψιθύρων. Με ιδιαίτερη ευχέρεια
χειρίζεται τη διάλεκτο του μαύρου, ιδίως
όπως ομιλείται μεσουρανούντος του ήλιου.
Προσφάτως παρακολουθεί ιδίαις δαπάναις
μαθήματα αποχρώσεων και υπεκφυγών.
Στον ελεύθερο χρόνο του
προτιμά να διαβάζει ολιγοσέλιδα βιβλία
κυρίως για τα ίχνη αίματος
που αφήνουν στα δάχτυλα

καθώς τα ξεφυλλίζεις

Κυριακή 9 Απριλίου 2017

Συνέχεια από χθες

Απαντώντας σε ένα χθεσινό σχόλιο θα ήθελα να γράψω τα εξής:

Συμφωνώ ότι όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις, άλλη περισσότερο, άλλη λιγότερο φέρουν τη μεγαλύτερη ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση της χώρας.

Πιστεύω όμως ότι ένας νέος, έντιμος ηγέτης ενός αριστερού κόμματος όφειλε να πει από την αρχή την αλήθεια στον ελληνικό λαό και να τον προειδοποιήσει για τα δύσκολα χρόνια μπροστά του. Να κερδίσει την ψήφο του υποσχόμενος συνετή διαχείριση, αποτελεσματική καταπολέμηση -και όχι αντικατάσταση των πηγών- της διαφθοράς, έμφαση στο κοινωνικό κράτος, φορολογική δικαιοσύνη και συνέπεια σε ότι αφορά τις βασικές αρχές της αριστεράς. Χωρίς εξωφρενικές ψευδολογίες και συνειδητή εξαπάτηση. 

Δεν γνωρίζω εάν με τον τρόπο αυτό θα κέρδιζε την εξουσία. Μπορεί και όχι, αν και η αναξιοπιστία στην οποία είχε περιέλθει το πολιτικό σύστημα του έδινε σημαντικές πιθανότητες. Με τη συμπεριφορά του όμως θεωρώ ότι προκάλεσε τρομερή ζημιά, δημιουργώντας τεράστιες αμφιβολίες στη συνείδηση των πολιτών για τις δυνατότητες της αριστερής διακυβέρνησης και πολύ φοβάμαι ότι έριξε άφθονο νερό στο μύλο των συντηρητικών δυνάμεων της χώρας, οι οποίες ετοιμάζονται να επανέλθουν για να συνεχίσουν το έργο τους.

Και άλλες χώρες, όπως η Πορτογαλία, η Ιρλανδία και η Κύπρος είδαν μνημόνια με ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων, αλλά στη δύσκολη ώρα οι πολιτικές δυνάμεις συνεργάστηκαν έστω στοιχειωδώς για την αντιμετώπιση της κατάστασης, χωρίς άκαιρα διχαστικά μηνύματα και καταγγελίες για προδοσίες. Και τώρα που βγήκαν από τα μνημόνια θα έχουν, αν το θελήσουν οι πολίτες τους, την πολυτέλεια να επιρρίψουν και τις ευθύνες εκεί που πρέπει.

Εμείς δυστυχώς -και σε αυτό έχει τεράστια ευθύνη ο σημερινός πρωθυπουργός- έχουμε εμπλακεί σε ένα φαύλο κύκλο με ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις των δανειστών και με συνεχείς αλληλοκατηγορίες, που έχουν στόχο να αποδείξουν ότι ο δικός τους πολιτικός χώρος είναι λιγότερο “βρωμερός”. Ένα φαύλο κύκλο τον οποίο πολύ φοβούμαι ότι θα κληρονομήσουν όχι μόνο τα παιδιά μας, που ήδη υφίστανται τις οδυνηρές συνέπειες, αλλά και τα παιδιά των εγγονιών μας.



Σάββατο 8 Απριλίου 2017

ΤΙ ΜΩΡΙΑ

Κυκλοφορεί ακόμη ένα βίντεο με τα ψέματα του Τσίπρα, όπου φαίνεται ξεκάθαρα ότι όχι μόνο δεν τήρησε τις υποσχέσεις με τις οποίες ήρθε στην εξουσία, αλλά αποδεικνύεται περίτρανα το θράσος, η αλαζονεία του και η συνειδητή εξαπάτηση του ελληνικού λαού. Είναι εντυπωσιακή η άνεση με την οποία καταδικάζει τις ενέργειες των προηγούμενων κυβερνητών μας, αυτός που τελικά δεν έκανε απλά τα ίδια, αλλά πολύ χειρότερα. 

Νομίζω ότι η καλύτερη τιμωρία που θα μπορούσε να του επιβληθεί όταν έλθει η ώρα είναι να υποχρεωθεί να ακούει αυτά τα βίντεο μέρα-νύχτα. 



Ας προσγειωθούμε όμως. Για έναν αριβίστα και αναρριχητή της εξουσίας όλα τα παραπάνω δεν είναι παρά τα μέσα για την επίτευξη του σκοπού του. Λεπτομέρειες απλές έστω και αν οι παράπλευρες απώλειες είναι οι μισθοί και οι συντάξεις, η περιουσία του κράτους και τα εργασιακά δικαιώματα.

Θέλετε να προσγειωθούμε ακόμη περισσότερο; Εάν η χρήση των ψευδολογιών αυτών είχε ως σκοπό την εφαρμογή μιας πραγματικά αριστερής πολιτικής έστω στα θέματα εκείνα που δεν αφορούν καθαρά την οικονομική διαχείριση ( διαχωρισμός κράτους-εκκλησίας, κοινωνικό κράτος με σαφείς βελτιώσεις στη δημόσια υγεία και παιδεία, οριστικό τέλος στο πελατειακό κράτος κλπ), τότε θα υπήρχε έστω κάποια δυνατότητα ανοχής. Δυστυχώς με τα πεπραγμένα και κυρίως με τα μη πεπραγμένα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και αυτή η ουτοπία πέθανε. 

Για το λόγο αυτό εγώ εξακολουθώ να απορώ για την απύθμενη χωρητικότητα ενδοτισμού της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ (για τους ΑΝΕΛ δεν απορώ), αλλά και των άλλων στελεχών αυτής της υποτιθέμενης αριστεράς παράταξης.